Ifølge den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, er klager over skæve klipninger, forkerte hårfarver og frisørernes håndtering af klager, velkendte hos Forbrugerklagenævnet. Derfor har forbrug.dk udarbejdet nogle gode råd, der kan både beskriver frisørkunders rettigheder og krav, men også kundens forpligtelser.
Er man fx utilfreds med klipningen eller farvningen, er det vigtigt, at frisøren får besked og mulighed for at undersøge og eventuelt genbehandle håret.
Gode råd – dine rettigheder hos frisøren
- Undersøg, hvad frisøren tager for behandlingen, før du booker tid. Du skal som udgangspunkt betale den pris, frisøren opkræver, hvis prisen ellers er normal og rimelig
- Frisøren har pligt til at oplyse dig om forhold, som frisøren kender eller burde kende til, og som har betydning for din bedømmelse af ydelsen, fx hvis det er nødvendigt med flere behandlinger end bare én. Frisøren skal bevise, at du har fået oplysningerne
- Er du utilfreds med klipningen eller farvningen, vil det ofte være en konkret vurdering, om behandlingen ikke er udført fagmæssigt korrekt, og om ydelsen derfor er mangelfuld. Det er dig, som skal bevise, at der er fejl ved behandlingen. Det kan derfor være en god idé at tage billeder som dokumentation
- Det kan også være en mangel, hvis klipningen eller farvningen ikke svarer til, hvad du normalt kan forvente af en lignende ydelse
- Opstår der problemer med klipningen/farvningen, er det vigtigt, at du klager til frisøren hurtigst muligt. Frisøren skal have mulighed for inden for rimelig tid at undersøge og evt. genbehandle dit hår
- Giver du ikke frisøren mulighed for at afhjælpe problemet, vil du få svært ved at få ret, hvis det ender med en klagesag
Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk