Gennem Alkolinjen får folk mulighed for anonymt at få hjælp til at afdække problemets omfang, stille spørgsmål til, hvordan man bedst kan tale om alkoholproblemet, hvordan man kan motivere til at søge hjælp, hvor hjælpen findes, hvad den består i, og hvordan man passer på sig selv.
Kit Broholm, der er chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen, fortæller, at der blandt andet er mange pårørende, der benytter sig af Alkolinjen. Det er en stor hjælp for dem at møde en anerkendelse af, hvilke vanskeligheder de står med. Men det er ikke kun de pårørende, der har glæde af Alkolinjen.
"Vores forventning var, at det først og fremmest var pårørende, der ville ringe. Men det, der overrasker mig mest, er, at så mange, der selv har et endda ret stort alkoholproblem, henvender sig for at få en snak om, hvilken hjælp de kan få. Mange kan ikke forestille sig, hvordan alkoholbehandlingen kan hjælpe og har mange negative billeder af, hvad alkoholbehandling er. Det er utroligt nyttigt at kunne fortælle, hvor kvalificeret hjælp af kompetente behandlere, der kan gives i en god alkoholbehandling, " siger hun.