Sundhed og inspiration til nye retter
Særligt for danskere, der har en abonnementsaftale med en online-dagligvareudbyder, betyder sundhed og inspiration til nye retter meget, når indkøbene bliver klaret med et klik:
"Det er interessant, at den sunde del betyder så meget for de forbrugere, der modtager dagligvarer i abonnement på nettet. Knap halvdelen svarer, at de bliver inspireret til nye retter, og lidt færre, at de spiser sundere og mere varieret. Samtidig svarer flere også, at de undgår madspild,” siger Niels Ralund direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel.
Netbutikken Årstiderne leverer hver uge friske og økologiske retter til danskerne. Direktør for kunderelationer Philip Thestrup kan godt mærke, at flere forbrugere handler dagligvarer på nettet, og at sundhed spiller en vigtig rolle:
"Det er en glædelig udvikling, som stiller krav til onlinevirksomhederne om at tilbyde innovative løsninger. Løsninger som reducerer madspild, inspirerer til nye og sunde måltider med unikke råvarer og gør det lettere at få hverdagen til at hænge sammen."
Nemt og bekvemt
Hos de forbrugere, der køber løssalg på nettet, er bekvemmelighed vigtigere end sundhed vigtigste faktor:
"Knap halvdelen handler online, fordi varerne leveres direkte til døren, og en tredjedel svarer, at de kan handle, når de har tid. Det giver selvfølgelig en frihed, som betyder meget i dagligdagen, hvor indkøb skal passes ind mellem arbejde, familie og meget andet," siger Niels Ralund.
Selvom undersøgelsen fra Foreningen for Dansk Internet Handel viser, at kunderne i stigende grad rykker fra køen til nettet, kan det stadig blive bedre, siger Niels Ralund:
"Halvdelen af forbrugerne savner at mærke varen i hånden, fordi de er usikre på kvaliteten, og en fjerdedel af danskerne har en forventning om, at det er dyrere at handle på nettet. Vi skal have aflivet de myter, for de står i skærende kontrast til den faktiske oplevelse, som online-forbrugerne har med både pris og kvalitet. Derfor skal butikkerne overbevise kunderne om, at kvaliteten er i top, og prisen er i bund."
Mens pris og kvalitet er traditionelle fokusområder, er sundhed, inspiration til nye retter og madspild også områder, som virksomhederne bør overveje:
"Netbutikker skal sørge for at skille sig ud, og i den forbindelse er det selvfølgelig også oplagt at fokusere på den grønne og sunde vinkel, som har betydning for mange forbrugere,” siger Niels Ralund, der selv har købt sin økologiske juleand på nettet.