Tøj, sko og elektronik - og julegaver
Elektronik står traditionen tro også højt på forbrugernes indkøbsliste. 44 procent af danskerne går efter et nyt fjernsyn, de nyeste elektronikgadgets eller noget helt tredje på Black Friday. 64 procent af forbrugerne vil i øvrigt bruge tilbuddene til at købe julegaver til venner og familie.
"Så der kommer nok til at ligge mange sweatre og sko under juletræet igen i år. Men næsten en tredjedel af de adspurgte går også efter indretning til boligen, skønhedsprodukter og legetøj," siger Natalia Laursen, der er marketingchef hos Nets.
Midaldrende shopper mest tøj
Det er især den midaldrende del af den danske befolkning, som står for det største indkøb af de mest populære varer. Hele 59 procent af de 40-49-årige svarer nemlig, at de planlægger at shoppe løs i tøj- og skobutikkerne, og 51 procent i samme aldersgruppe ser ud til at gå efter elektronik på den store handelsdag.
"Det er forbrugere mellem 40 og 49 år, der kommer til at købe mest af Black Friday-favoritterne. Måske fordi de har flere penge til dyrere varer og luksusforbrug. Overordnet set er det dog gruppen af unge mellem 18 og 29 år, hvor flest har tænkt sig at shoppe på Black Friday. 72 procent af de unge planlægger at shoppe alt fra tøj til bolig- og haveartikler," fortæller Natalia Laursen.
Forskellige indkøbsmønstre i regionerne
Undersøgelsen viser også, at der er forskel på købet af enkelte varegrupper på Black Friday blandt de danske regioner. Imens københavnerne står bag storsalget af tøj, sko, accessories og elektronik, vil nordjyderne shoppe mest inden for bolig- og haveartikler og oplevelser. Og så bliver salget af legetøj størst hos sjællænderne, hvor indkøbet af skønhedsprodukter vil være størst blandt fynboerne.
"Generelt kan vi se, at de mest populære varer bliver købt af københavnerne. Blandt de 52 procent danskere, som har planer om at shoppe på Black Friday, svarer 57 procent af københavnerne nemlig, at de vil shoppe tøj, sko og accessories, og 46 procent af dem kommer til at købe elektronik," fortæller Natalia Laursen.
Tøj til kvinder – elektronik til mænd
Udover geografiske forskelle er der også en markant forskel blandt kvinder og mænd, når det kommer til, hvilke varer de hver især foretrækker. Ikke overraskende kommer 62 procent af kvinderne til at putte tøj, sko og accessories i indkøbskurven, imens 61 procent af mændene har tænkt sig at købe mere elektronisk udstyr.
"Når tilbudsjagten til Black Friday skydes i gang, er det nok kvinderne, der står forrest i køerne til tøj- og skobutikkerne og mændene, som venter ved elektronikforretningerne. Men det bliver mest til digitale køer på grund af corona. En tredjedel af forbrugerne afslører, at de udelukkende kommer til at handle online, imens 6 procent udelukkende vil handle i de fysiske butikker. Fordi tilbuddene strækker sig over længere tid, bliver gæsternes visit også spredt over længere tid," siger Natalia Laursen.