De fem gode råd, før du går på udsalg:
- Undersøg om der reelt er tale om et tilbud. En shop må kun skrive, at en vare er på tilbud, hvis varen forinden har været sat til salg til normalprisen/førprisen i mindst seks uger. For dagligvarer og sæsonvarer gælder det dog kun fire uger.
- Hvis du allerede er blevet snydt af forkerte førpriser, kan du kræve et passende nedslag i prisen. Du skal selv dokumentere, at den førpris/normalpris, butikken har oplyst, er forkert. Du kan muligvis også hæve købet og få det beløb tilbage, som du har betalt for varen. Det giver mulighed for at købe varen et andet sted - og måske dér få den reelle besparelse.
Urigtige og vildledende førpriser er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning og kan straffes med bøde. Vil du klage over, at en vare er solgt til dig med en forkert førpris, skal du først gå til butikken. Hvis de afviser dig, kan du klage til Center for Klageløsning. - Når du handler på nettet, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Det gælder også for udsalgsvarer.
Selvom du har fortrydelsesret, skal du være opmærksom på, at du selv skal betale returforsendelsen, hvis du fortryder købet. En del netbutikker tilbyder dog som en service at betale returforsendelsen. Tjek, om det også gælder udsalgsvarer. - Du har altid to års reklamationsret - også på udsalgsvarer. Du kan dog ikke klage over konkrete fejl på varen, som du er blevet gjort opmærksom på ved købet, og som er begrundelsen for prisnedsættelsen.
- Undgå fupbutikker. Gå altid netbutikken grundigt igennem, før du handler, og tjek, om andre har anmeldt butikken eller delt deres erfaringer med den på nettet. Er netbutikken en fupbutik, risikerer du, at varen aldrig dukker op, eller at du ikke får den vare, du troede, du bestilte.