Halvdelen af den sukkerration som et barn mellem fire og seks år bør få i løbet af en dag.
Produkter fra Kellogg´s og Nestlé markedsføres som sunde og fedtfattige, men indeholder så meget sukker, at ernæringseksperter finder det misvisende over for forbrugerne.
Kvalitetschef for Nestlé Lone Iven understreger, at de ikke mener, at de vildleder forbrugerne. Men hun kan godt forestille sig, at den øgede opmærksomhed kan få dem til at lancere et nyt produkt med lavere sukkerindhold.
"De mange tomme kalorier i den søde morgenmad er absolut ikke, hvad danske børn har brug for. Der er alarmerende mange børn, der er fede nu. Og de søde morgenmadsprodukter er en blandt mange ting, der er med til at forøge problemet", siger Bjørn Richelsen, der er formand for Ernæringsrådet, til BT.
. "Det er da fint, at industrien udvikler fedtfattige produkter. Men grunden til, at de skal være fedtfattige, er at få kalorieindholdet ned, og i de fleste af disse produkter er fedtet erstattet med større mængder sukker, så det samlede kalorieindhold er uændret", siger Arne Astrup, institutleder for Human Ernæring på Landbohøjskolen. Det fremhæves ved flere af produkterne, at de kun indeholder et gram fedt per 100 gram. Det er det samme som i almindelige cornflakes. Til gengæld har de et sukkerindhold der er cirka tre gange så højt.
Morgenmadsproducenterne udnytter, at børn har så stor indflydelse på, hvad forældrene putter i indkøbsvognen, ved eksempelvis at putte legetøj i æskerne. Bjørn Richelsen mener derfor ikke kun, at det er forældrenes ansvar. Producenterne skal også overveje deres markedsføring, og politikerne skal overveje, hvordan man kan tillade sig at markedsføre over for børn.