8 ud af 10 børn har madpakke med
Godt 700.000 børn går i folkeskole Danmark og langt de fleste af dem pakker hver dag en madpakke ud og spiser den som frokost. Mere end 8 ud af 10 børn i alderen 6-15 år har madpakke med mindst fire dage om ugen, og for de yngste børn i 6-10 års-alderen er det 8 ud af 10, der har madpakke med hver dag. Det viser en ny undersøgelse fra Arla MADmovers.
Dermed holder danske familier med børn i skolealderen troligt fast i madpakken, på trods af at forbruget af convenience-produkter, såsom take-way og færdigretter, er steget markant de senere år. *
”Det er rigtig positivt, at så mange børn får madpakke med. Det er virkelig flotte tal”, siger Karen Wistoft, der er er professor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.
Brug for bedre rammer omkring frokosten i skolen
Men der er dog en sten i skoen. For selvom de fleste skolebørn har madpakker med, så føler en betydelig del af børnene sig stadigvæk sultne.
”Mange børn er glade for deres madpakker og de vil gerne spise dem. Men forskning viser, at godt en tredjedel af børnene føler sig sultne i løbet af skoledagen. Vi ved også, at sultne børn har svært ved at koncentrere sig, så vi har en stor udfordring”, siger Karen Wistoft.
Problemet hænger ifølge Karen Wistoft sammen med, at rammerne omkring skolemåltidet ofte bliver underprioriteret.
”Rammerne for at spise madpakkerne i skolen er ofte meget lavt prioriteret på skolerne. Mange kan simpelthen ikke nå at spise deres mad i ro og mag. Fx har vi oplevet skolebørn spise madpakke mens de spiller fodbold. Og det er ikke den bedste måde at indtage skolemaden på,” siger Karen Wistoft, som anbefaler, at skolerne prioriterer måltidet i endnu højere grad.
Om undersøgelsen
Bag undersøgelsen af danske børns madvaner i skoletiden, står initiativet Arla MADmovers. Arla MADmovers udarbejder i samarbejde med Arla Fonden gratis undervisningsmateriale, målrettet 5.-7. klasse, der sætter fokus på bedre rammer for måltidet i skolerne. Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med to lærere, en kok og en professor i sundhedspædagogik. Formålet med projektet er at gentænke skolemaden og de rammer, den indtages i. Materialet omfatter 10 undervisningslektioner.
* Ifølge en analyse fra Landbrug og Fødevarer fra 2018 [PDF] fremgår det blandt andet, at 74 pct. af danske husholdninger i 2015 købte færdigretter i løbet af året, mens det var steget til 87 pct. i 2018.