Men i rapporten, der er er udgivet i 2017, og som alene belyser antallet af patienter indenfor allergiområdet i hospitalsvæsnet, skriver Sundhedsstyrelsen, at opgørelsen ikke afdækker om stigningen i antallet af diagnoser skyldes at flere personer rent faktisk får allergi eller, om årsagen til stigningen kan findes i, at flere behandles på hospitalerne. Sundhedsstyrelsen skriver endvidere, at rapportens opgørelse over udviklingen på allergiområdet heller ikke bygger på diagnosticerede allergipatienter, da flere får afkræftet allergidiagnosen efterfølgende.
Disse forbehold fremgår imidlertid ikke af netbutikkens pressemeddelelse, så spørgsmålet er om netbutikken har ret, når de skriver: ’Eksplosion i fødevareallergi’ og ’Antallet af personer med fødevareallergi er steget med svimlende 327 procent'.
Mens danske videnskabsfolk ikke afviser at der er sket en stigning i forekomsten af fødevareallergi, så mener Katrine Lindholm Bøgh, forskningsleder ved ’The Research Group for Food Allergy’ DTU, at netbutikken ikke tolker Sundhedsstyrelsen rapport korrekt:
”Nej, vi ser ikke en eksplosion i fødevareallergi, og nej, der er ikke sket en stigning på 327%” skriver hun i sit svar til KvindeGuiden. Og mens netbutikken i sin pressemeddelelse beskriver, hvordan blandt andet allergier har sat skub i butikkens salg af økologiske og allergivenlige produkter, så tilføjer Katrine Lindholm Bøgh, at hun ikke er bekendt med videnskabelige undersøgelser, der bekræfter at økologi mindsker forekomsten af hverken fødevareallergi eller andre atopiske sygdomme.
Kilde:
Pressemeddelelse: 'Eksplosion i fødevareallergi booster udbredelsen af helsevarer', Ritzau, februar 2020
Rapport: 'Status på allergi-området', Sundhedsstyrelsen 2017