Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som ’heated tobacco', 'heat-not-burn' eller 'heatsticks'.

Ifølge tobaksproducenten Philip Morris International, der står bag IQOS, så er konceptet udviklet med henblik på, at få voksne rygere til at droppe cigaretterne. Da man, med en IQOS, indhalerer damp fra tobak, modsat cigaretter, hvor man indhalerer tobaksrøg, så kan IQOS, ifølge producenten selv, markedsføres som et mindre sundhedsskadeligt tobaks- og nikotinprodukt.

Hos Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i besiddelse af videnskabelige studier, der bekræfter påstanden om, at produktet er mindre sundhedsskadeligt.

”IQOS -produktet fra Philip Morris afgiver færre kræftfremkaldende stoffer end cigaretter, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er mindre sundhedsskadeligt end cigaretter,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse. ”Vi har stadig ikke set videnskabelige studier, der bekræfter, at kunderne bliver mindre syge.”

I en mail henviser Christopher Arzrouni, External Affairs Manager hos Philip Morris, til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, skal have vurderet IQOS til at være mindre sundhedsfarlig end cigaretter. Men ifølge en peer-reviewed artikel, bragt i British Medical Journal (BMJ), så afgjorde FDA i juli 2020, at selvom IQOS-produktet indeholder mindre tobak og dermed potentielt færre skadelige stoffer, så må Philip Morris ikke markedsføre IQOS som et produkt, der garanterer rygere, at de, ved at skifte smøgerne ud med IQOS, har mindre risiko for tobaksrelateret sygdom.

Nye skadelige tobaks- og nikotinprodukter appellerer til unge

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

På det sociale medie, Instagram, har #iqos 55.000 følgere, og #iqos_friends 45.000 følgere. Her tilføjer unge, smukke trendsættere billeder, hvor de poserer med en IQOS i munden. Så selvom de to hashtags ikke er oprettet af Philip Morris, og selvom producenten mener, at have designet og markedsført et produkt, der henvender sig til voksne rygere, så bekræfter den overvældende interesse for produktet blandt unge på Instagram, at IQOS anses for at være en cool og trendy accessory.

”Ingen børn og unge skal være afhængige af nikotin,” siger Niels Them Kjær. ”Mens Danmark har arbejdet intenst på at nedbringe antallet af rygere, og iværksat store kampagner for at få børn og unge til at holde sig fra cigaretter, så har nye tobaks- og nikotinprodukter sneget sig ind på markedet.”

Men selvom man hos Kræftens Bekæmpelse bruger mange ressourcer på at holde øje med ulovlig og uetisk markedsføring af tobaks- og nikotinproducenternes, så får det sjældent konsekvenser for producenterne.

”Det kan det ikke komme bag på nogen, at tobaks- og nikotinproducenterne først og fremmest har fokus på bundlinjen. Men det er et problem, når deres markedsføring er på kanten af lovgivningen,” forklarer Niels Them Kjær. ”Når produkterne markedsføres i form af fx product placement, eller når kunstplakaten på cafeens væg er en kamufleret reklame for tobaks- og nikotinprodukter, så er vi ude i en gråzone, der er vanskelig at kontrollere.”

Også i udlandet har man udfordringer med tobaks- og nikotinproducenternes markedsføringsmetoder.

”Under et besøg i Berlin var jeg vidne til en happening, hvor Philip Morris præsenterede deres IQOS-produkter. Det lignede mest af alt et realityshow. Her kunne børn og unge stå og se unge, smarte, smukke mennesker med en Philip Morris IQOS i hånden,” siger Niels Them Kjær. ”Min oplevelse var, at produktet i høj grad fangede opmærksomheden hos de omkringstående unge, formentlig fordi det, i mine øjne, ligner et produkt, der bevidst er designet til en ung og købestærk målgruppe.”

Hos Kræftens Bekæmpelse er man opmærksom på denne form for markedsføring. Men selvom der foregår meget skjult og uetisk markedsføring, så er det sjældent, at det har konsekvenser for producenterne.

”Vi ser mange, og ofte meget opfindsomme, former for markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter. Men for at disse skal munde ud i straf eller påbud, så skal sagen behandles af Forbrugerombudsmanden, og her er der desværre kun afsat få ressourcer til at behandle sagerne.”

Promovering af tobaks- og nikotinprodukter på de sociale medier

Ligesom på Instagram, så præsenteres unge også på Youtube, for tobaksproducenternes markedsføring af deres produkter. Her kan de unge se, hvordan nye tobaks- og nikotinprodukter fungerer som accessoires blandt kendisser og trendsættere.

Så selvom adgang til tobaksproducentens hjemmeside kræver, at du er over 18 år, så ligger klip, som nedenstående fra fx IQOS promotion event, frit tilgængeligt for unge under 18 år, på Youtube.

 

Kilde: US regulator adds to confusion around heated tobacco products, British Medical Journal (BMJ), 2020

____

Note: 2. juli 2021

I forbindelse med at KvindeGuiden tidligere har bragt beskrivelse af tobaks- og nikotinapperatet IQOS, skriver producenten, Philip Morris International, i en kommentar til KvindeGuiden, at tal fra Vidensråd for Forebyggelse, viser, at ”kun 0,6 pct. af de unge mellem 15-29 bruger opvarmet tobak i Danmark” og ”der er ingen grund til at mistænkeliggøre IQOS, som har bevist, at det er et produkt, der kan få voksne rygere til at droppe cigaretterne.”

Derfor bringer KvindeGuiden, med denne artikel, en uddybende beskrivelse af IQOS sammen med kommentarer fra Philip Morris og Kræftens Bekæmpelses Tobaksforebyggelse.

Pas på falske investeringstilbud på sociale medier
Forbrugernyt
Myndigheder advarer mod falske investeringsråd - Sådan beskytter du dig mod ulovlige investeringstilbud 

Det begynder ofte med et opslag på sociale medier. En influencer deler tips til, hvordan man kan tjene penge hurtigt, investere klogt eller blive økonomisk fri. Det lyder fristende – især når rådene kommer fra nogen, man føler, man kan stole på. Men nu advarer fire danske myndigheder om, at flere af…

Læs mere
Lov om fravalg af genoplivning: Det skal du vide
Forbrugernyt
Nye muligheder for at fravælge genoplivning 

Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil det fremover være muligt at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop. Det betyder, at man på forhånd kan tage stilling til, om man ønsker at blive forsøgt genoplivet i en akut situation – en beslutning, der kan være relevant for dem, der ønsker en…

Læs mere
Forbrugerrådet: Fra 2026 bliver PFAS i regntøj, skitøj og støvler forbudt i Danmark
Forbrugernyt
Slut med PFAS i dit regntøj – nye regler fra 2026 

Forbrugerrådet Tænk har i årevis arbejdet for at få PFAS-stoffer forbudt i forbrugerprodukter. Nu er der godt nyt: Fra juli 2026 bliver PFAS forbudt i tøj, sko og imprægneringsmidler i Danmark. Det betyder, at regntøj, vinterstøvler og udendørstekstiler fremover skal fremstilles uden disse svært…

Læs mere
Sådan fjerner du vejsalt fra sko og støvler effektivt
Forbrugernyt
Sådan fjerner du effektivt vejsalt fra sko og støvler  

Med det danske vintervejr følger irritationen over at vejsalt, sjap og søle sætter sig i fede hvide og temmelig genstridige rander langs sålkanten. Men fortvivl ikke - her får du opskriften på, hvordan du nemt fjerner spor af vejsalt på støvlerne, og hvordan du bedst tørrer fugtige sko og støvler.

Læs mere
Stop Spild Af Mad: Reducering af madspild gennem innovative løsninger og partnerskaber
Forbrugernyt
Fra idé til bevægelse: Historien bag Stop Spild Af Mad 

Madspild er noget, de allerfleste danskere er bevidste om – men vidste du, at Danmarks kamp mod madspild startede med én persons initiativ?

I dag er Stop Spild Af Mad en af de mest indflydelsesrige bevægelser på området, men vejen dertil har været både lang og banebrydende. Bag organisationen…

Læs mere
Genbrugsbutikker på nettet oplever stigende efterspørgsel
Forbrugernyt
Bæredygtigt tøjforbrug: Flere vælger genbrug online 

Flere danskere end nogensinde vælger at købe genbrugstøj på nettet, og trenden ser kun ud til at vokse. Den stigende interesse for secondhand-mode skyldes en kombination af økonomiske fordele, en øget bevidsthed om bæredygtighed og en generel ændring i forbrugsvaner. Online-platforme gør det lettere…

Læs mere
Netsvindel rammer flere danskere end nogensinde
Forbrugernyt
Eksplosiv stigning i netsvindel: Sådan beskytter du dig online 

I 2024 oplevede Forbruger Europa en dramatisk stigning i antallet af sager om netsvindel. På ét år er antallet mere end tredoblet – en udvikling, der viser, hvordan useriøse virksomheder konstant forfiner deres metoder til at udnytte forbrugerne.

Læs mere
NordVPN: Beskyt dit privatliv mod tech-giganternes aflytning
Forbrugernyt
Tech-giganterne lytter med: Test din telefon for aflytning 

Har du nogensinde oplevet, at en reklame dukker op kort efter, du har talt om noget? Det kan føles, som om din telefon lytter med – og ifølge eksperter er det værd at undersøge. En enkel test kan vise, om din telefon aflytter dine samtaler og bruger oplysningerne til at sende målrettede reklamer.

Læs mere
Multi Level Marketing eller pyramidespil – forstå forskellen og undgå fælder
Forbrugernyt
Multi Level Marketing i Danmark – Hvad du bør vide 

Multi Level Marketing (MLM), også kendt som netværksmarkedsføring, præsenteres ofte som en attraktiv forretningsmulighed med udsigt til økonomisk frihed. Men den gråzone, der eksisterer mellem lovlig MLM og ulovlige pyramidespil, skaber forvirring og bekymring blandt både myndigheder og forbrugere.…

Læs mere
Spar penge på transporten
Forbrugernyt
Transportbudget: Sådan sparer du penge på transporten og tager hensyn til miljøet 

Transport er en stor post i de flestes budget, men med små ændringer kan du både reducere udgifterne og gøre din transport mere bæredygtig.

Det er naturligvis mere bekvemt at tage bilen, men der er mange penge at spare ved at vælge offentlig transport. For eksempel kan en pendler mellem Roskilde og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Manden i huset – en psykologisk spændingsroman af Sanne Udsen
Sanne Udsen - Manden I Huset

Hvordan håndterer man det øjeblik, hvor ens liv pludselig vælter omkuld? I Manden i huset stiller Sanne Udsen skarpt på kærlighed, svigt og de skjulte sider af et langvarigt ægteskab.

Læs mere
Anette Kristine Poulsen & Ditte Ingemann - Opskriften på bedre hud i overgangsalderen

Anette Kristine Poulsen & Ditte Ingemann - 'Opskriften på bedre hud i overgangsalderen'

Overgangsalderen påvirker huden på mange måder – men hvad kan du selv gøre for at holde den sund og i balance? 'Opskriften på bedre hud i overgangsalderen' er den første bog, der kombinerer hudpleje og kost for…

Læs mere
Anette Sams: Slip for vægttabsmedicin – brug kroppens egne hormoner til vægtregulering
Anette Sams - Kroppen Kan Selv - Aktiver Dine Naturlige Vægttabshormone

Vægttabsmedicin som Wegovy og Saxendaer er blevet en global trend, men hvad hvis din krop allerede har det, der skal til? Anette Sams, lægemiddelforsker og forfatter, viser i 'Kroppen kan selv – aktivér dine naturlige vægttabshormoner', hvordan vi fra naturens hånd kan danne vores egne…

Læs mere
'Freckleface Strawberry' er Julianne Moores børnebog om selvaccept og mangfoldighed.
Julianne Moore - Freckleface Strawberry

Nogle børn føler sig anderledes, men måske er det netop dét, der gør dem helt særlige? 'Freckleface Strawberry' er en hjertevarm fortælling om en lille pige, der kæmper med at acceptere sine fregner – noget, hun i starten ville ønske, hun kunne skrubbe væk eller dække til.

Læs mere
Shopping
^