Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som ’heated tobacco', 'heat-not-burn' eller 'heatsticks'.

Ifølge tobaksproducenten Philip Morris International, der står bag IQOS, så er konceptet udviklet med henblik på, at få voksne rygere til at droppe cigaretterne. Da man, med en IQOS, indhalerer damp fra tobak, modsat cigaretter, hvor man indhalerer tobaksrøg, så kan IQOS, ifølge producenten selv, markedsføres som et mindre sundhedsskadeligt tobaks- og nikotinprodukt.

Hos Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i besiddelse af videnskabelige studier, der bekræfter påstanden om, at produktet er mindre sundhedsskadeligt.

”IQOS -produktet fra Philip Morris afgiver færre kræftfremkaldende stoffer end cigaretter, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er mindre sundhedsskadeligt end cigaretter,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse. ”Vi har stadig ikke set videnskabelige studier, der bekræfter, at kunderne bliver mindre syge.”

I en mail henviser Christopher Arzrouni, External Affairs Manager hos Philip Morris, til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, skal have vurderet IQOS til at være mindre sundhedsfarlig end cigaretter. Men ifølge en peer-reviewed artikel, bragt i British Medical Journal (BMJ), så afgjorde FDA i juli 2020, at selvom IQOS-produktet indeholder mindre tobak og dermed potentielt færre skadelige stoffer, så må Philip Morris ikke markedsføre IQOS som et produkt, der garanterer rygere, at de, ved at skifte smøgerne ud med IQOS, har mindre risiko for tobaksrelateret sygdom.

Nye skadelige tobaks- og nikotinprodukter appellerer til unge

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

På det sociale medie, Instagram, har #iqos 55.000 følgere, og #iqos_friends 45.000 følgere. Her tilføjer unge, smukke trendsættere billeder, hvor de poserer med en IQOS i munden. Så selvom de to hashtags ikke er oprettet af Philip Morris, og selvom producenten mener, at have designet og markedsført et produkt, der henvender sig til voksne rygere, så bekræfter den overvældende interesse for produktet blandt unge på Instagram, at IQOS anses for at være en cool og trendy accessory.

”Ingen børn og unge skal være afhængige af nikotin,” siger Niels Them Kjær. ”Mens Danmark har arbejdet intenst på at nedbringe antallet af rygere, og iværksat store kampagner for at få børn og unge til at holde sig fra cigaretter, så har nye tobaks- og nikotinprodukter sneget sig ind på markedet.”

Men selvom man hos Kræftens Bekæmpelse bruger mange ressourcer på at holde øje med ulovlig og uetisk markedsføring af tobaks- og nikotinproducenternes, så får det sjældent konsekvenser for producenterne.

”Det kan det ikke komme bag på nogen, at tobaks- og nikotinproducenterne først og fremmest har fokus på bundlinjen. Men det er et problem, når deres markedsføring er på kanten af lovgivningen,” forklarer Niels Them Kjær. ”Når produkterne markedsføres i form af fx product placement, eller når kunstplakaten på cafeens væg er en kamufleret reklame for tobaks- og nikotinprodukter, så er vi ude i en gråzone, der er vanskelig at kontrollere.”

Også i udlandet har man udfordringer med tobaks- og nikotinproducenternes markedsføringsmetoder.

”Under et besøg i Berlin var jeg vidne til en happening, hvor Philip Morris præsenterede deres IQOS-produkter. Det lignede mest af alt et realityshow. Her kunne børn og unge stå og se unge, smarte, smukke mennesker med en Philip Morris IQOS i hånden,” siger Niels Them Kjær. ”Min oplevelse var, at produktet i høj grad fangede opmærksomheden hos de omkringstående unge, formentlig fordi det, i mine øjne, ligner et produkt, der bevidst er designet til en ung og købestærk målgruppe.”

Hos Kræftens Bekæmpelse er man opmærksom på denne form for markedsføring. Men selvom der foregår meget skjult og uetisk markedsføring, så er det sjældent, at det har konsekvenser for producenterne.

”Vi ser mange, og ofte meget opfindsomme, former for markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter. Men for at disse skal munde ud i straf eller påbud, så skal sagen behandles af Forbrugerombudsmanden, og her er der desværre kun afsat få ressourcer til at behandle sagerne.”

Promovering af tobaks- og nikotinprodukter på de sociale medier

Ligesom på Instagram, så præsenteres unge også på Youtube, for tobaksproducenternes markedsføring af deres produkter. Her kan de unge se, hvordan nye tobaks- og nikotinprodukter fungerer som accessoires blandt kendisser og trendsættere.

Så selvom adgang til tobaksproducentens hjemmeside kræver, at du er over 18 år, så ligger klip, som nedenstående fra fx IQOS promotion event, frit tilgængeligt for unge under 18 år, på Youtube.

 

Kilde: US regulator adds to confusion around heated tobacco products, British Medical Journal (BMJ), 2020

____

Note: 2. juli 2021

I forbindelse med at KvindeGuiden tidligere har bragt beskrivelse af tobaks- og nikotinapperatet IQOS, skriver producenten, Philip Morris International, i en kommentar til KvindeGuiden, at tal fra Vidensråd for Forebyggelse, viser, at ”kun 0,6 pct. af de unge mellem 15-29 bruger opvarmet tobak i Danmark” og ”der er ingen grund til at mistænkeliggøre IQOS, som har bevist, at det er et produkt, der kan få voksne rygere til at droppe cigaretterne.”

Derfor bringer KvindeGuiden, med denne artikel, en uddybende beskrivelse af IQOS sammen med kommentarer fra Philip Morris og Kræftens Bekæmpelses Tobaksforebyggelse.

Fordærvet kød symptomer
Forbrugernyt
Mindsk risikoen for salmonella og campylobacter infektioner 

I sommervarmen er det ekstra vigtigt, at være opmærksom på, hvordan man håndterer og opbevarer sine madvarer. De sygdomsfremkaldende bakterier; salmonella og campylobacter, florerer i varmen, men følger man Sundhedsstyrelsens enkle anbefalinger, så mindskes risikoen for bakterieinfektioner…

Læs mere
Forbrugernyt
Kvinder har færre penge til alderdommen end mænd 

Ifølge Danmarks Statistik har kvinder en pensionsformue, der er 25% mindre end mænds, tjener i gennemsnit 12% mindre end mænd og har en pensionsformue, der er 25% lavere.

Årsagerne til den ulige fordeling er blandt andet:

Læs mere
Grillsikkerhed: Gode råd til sikker brug af grillen.
Forbrugernyt
Grillsikkerhed: Vigtige råd om brug af grill 

Med det omend noget ustadige sommervejr er der nok mange, der har gang i grillen. For det er jo bare så nemt og hyggeligt at tilberede lækkerier over de varme gløder.

Her får du en stribe skønne opskrifter - og gode råd og forholdsregler, der giver dig de bedste forudsætninger for en god…

Læs mere
Forbrugernyt
Guide: Få styr på madvarernes holdbarhed 

Du man mindske dit madspild og spare penge ved at have styr på dine madvarers holdbarhed. Her bringer vi en yderst nyttig og overskuelig guide over, hvilke fødevarer der kan - og ikke kan - spises efter udløbsdatoen, og hvor længe maden holder sig i køleskab og fryser.

Læs mere
Sammenlign priser på forsikringer
Forbrugernyt
Betaler du for meget for din forsikring? 

Mange går stadig glip af en billigere forsikring, lyder det fra pensionskassers erhvervsorganisation Forsikring & Pension. Flere forbrugere er bevidste om, at de muligvis kan få en billigere eller bedre forsikring, men mange får alligevel ikke undersøgt mulighederne.

Læs mere
Forbrugernyt
Biodiversitetsdag: Sådan kan du bidrage til biodiversiteten 

Hvert år den 22. maj fejres FN's Internationale Biodiversitetsdag, en dag dedikeret til at øge bevidstheden om betydningen af biodiversitet og de trusler, den står over for.

Biodiversitet omfatter alle former for liv på Jorden – fra de mindste mikroorganismer til de største pattedyr samt planter,…

Læs mere
Forbrugernyt
Biernes Dag 2024: Den vigtigste plantebestøver på Jorden 

Den 20. maj fejres bierne med den internationale ’Biernes dag’. Her vil der være fokus på de udfordringer, som bierne står overfor, og den vigtige rolle de, som de vigtigste plantebestøvere, spiller for biodiversiteten og livet på Jorden.

Læs mere
Forbrugernyt
Forbrugere falder for fælder på sociale medier: Sådan undgår du dem  

Sociale medier gør det nemt at klikke og købe på sekunder, men mange forbrugere undlader at tjekke, hvem de faktisk handler med, advarer Forbruger Europa.

Læs mere
Kobo Clara Colour og Kobo Libra Colour e-readere på et bord med åbne bøger i baggrunden, der viser deres farverige skærme og slanke design
Forbrugernyt
To nye e-readere gengiver bøgernes illustrationer med originale farver 

Flere danskere skifter den tunge indbundne bog ud med e-bog. Det er nemt og bekvemt og en fornøjelse, så længe bogen er gengivet perfekt i e-readeren.

En e-reader skal være brugervenlig og nem at indstille og justere, så teksten fremstår klart og tydeligt, og illustrationerne knivskarpe. Og så…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du et sundere indeklima 

Et dårligt indeklima kan være skyld i træthed, hovedpine og allergiske symptomer, og når vi samtidig tilbringer 80 til 90 procent af vores tid indenfor, er det derfor særlig vigtigt, at der er et indeklima i hjemmet, som både er rart og sundt at være i, skriver Astma-Allergi Danmark. De fleste…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Den dovne vegetar, Camilla Skov

Camilla Skovs kogebog 'Den dovne vegetar' bringer et frisk pust til vegetarkogebogslitteraturen. Med en halvtravl hverdag har jeg fundet stor glæde i de enkle og hurtige opskrifter, der ikke kræver et væld af ingredienser. 

Læs mere
Bælgfrugt - Louisa Lorang

Vi ved, at det både er sundt for os og godt for planeten at spise flere plantebaserede proteiner og mindre kød. Den populære kogebogsforfatter, Louisa Lorang, gør det sjovt og spændende at inkorporere bælgfrugter i kosten med sin bog 'Bælgfrugt'. Hun viser, at det ikke behøver at være kedeligt at…

Læs mere
Skamfuld, af Christian Hjortkær

Med bogen ’Skamfuld’ lægger teolog Christian Hjortkjær op til en vigtig debat og samtale med vores børn og unge om den ydmygende, ubehagelige og oftest ufrugtbare følelse, vi får, når vi ikke lever op til vores egne eller andres forventninger.

Læs mere
I min tid – Erindringer, af Ulla Terkelsen

Ulla Terkelsen er en sand legende i dansk journalistik. Siden 1960'erne har hun som udenrigskorrespondent rejst verden rundt og dækket alt fra krige til royale bryllupper. Hendes unikke evne til at være til stede, hvor historien udfolder sig, og til at finde det særlige og vedkommende i de…

Læs mere
Shopping
^