"Morgenmad siges at være dagens vigtigste måltid. Men hvis ikke forældrene skal risikere at servere det rene slik for ungerne inden skolegang, skal der ske noget indenfor mærkningen af fødevare", siger Socialdemokraternes forbrugerordfører, Karen Hækkerup...
Det er ikke som navnet antyder
Forbrugerbladet ’Tænk’ har offentliggjort undersøgelse af morgenmadsprodukter, der viser, at hvad vi forbrugere antager for at være sund morgenmad – i virkeligheden mere ligner slik.
To tredjedele af morgenmadsprodukterne indeholder enten alt for meget sukker og fedt eller alt for få kostfibre. Alligevel sælges produkterne med påskrifter som ”Sport” eller ”fitness”, så det ligner sunde produkter.
Tydelig mærkat
"Skal man som forbruger sikre sig, at alle de produkter, man køber reelt, er sunde eller ikke indeholder farlige eller uønskede stoffer, så kan indkøbsturen bestemt ikke klares på fem minutter," siger Socialdemokraternes forbrugerordfører, Karen Hækkerup. "Løsningen på de ulæselige og vanskelige varedeklarationer ligger lige for, " siger Karen Hækkerup. "Alle produkters forside bør tilføjes et ekstra mærkat med tre oplysninger: Indhold af fedt, sukker og kalorier. En sådan mærkning vil være nem, letlæselig og hurtig at overskue. Og det vil givetvis få antallet af eksempelvis morgenmadsprodukter med et sukkerindhold over 40 procent til at falde drastisk," siger Karen Hækkerup. "Morgenmad siges at være dagens vigtigste måltid. Men hvis ikke forældrene skal risikere at servere det rene slik for ungerne inden skolegang, skal der ske noget indenfor mærkningen af fødevare."
Karen Hækkerup mener at producenterne skal drages til ansvar.
"Skal fedme, mistrivsel og livsstilsygdomme bekæmpes, kræver det, at regeringen forlanger, at producenterne tager mere medansvar for de produkter, de sælger. Vi må simpelthen have reel oplysning om hvad vi spiser – nu!," understreger Karen Hækkerup.