”Det er rigtig positivt, at mange over 60 år i stigende grad griber mulighederne for at handle på nettet. Men du risikerer at snyde dig selv, hvis du ikke kender dine rettigheder,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels C. Beier.
Generelt har folk over 60 år et bedre kendskab til deres forbrugerettigheder end de 15-19-årige, når det kommer til den to-årige reklamationsret, og det forhold, at der ikke automatisk er returret i fysiske butikker. Men ved køb på nettet er den ældre del af befolkningen lige så udfordret, som teenagerne er. Eksempelvis ved knap 70 procent af de over 60-årige ikke, hvad de har ret til, hvis de køber en brugt vare på nettet, der ikke lever op til deres forventninger.
”Tallene indikerer, at en stor del af de ældre kan gøre sig selv en tjeneste ved at sætte sig ind i deres forbrugerrettigheder. Det kan de eksempelvis gøre på forbrug.dk, hvor der er gode råd at hente,” siger Niels C. Beier.
Selvom der er huller i de ældres kendskab til deres rettigheder på nettet, er de fleste trygge ved at handle dér. Næsten otte ud af ti er lige så trygge eller mere trygge ved at handle på nettet i forhold til at handle i en fysisk butik.
Fra i dag kan forbrugerne blive klogere på deres rettigheder, når den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, lancerer et tema rettet mod forbrugere over 60.