”68,1 % af de danske forbrugere kender til udsalgsfænomenet Black Friday, og ud af dem forventer næsten en fjerdedel (23,6 %), at de vil surfe ind og trykke på købsknappen, mens hver tredje vil overveje det. Det er en kraftig stigning i forhold til sidste år”, forklarer adm. direktør i FDIH Niels Ralund, og fortsætter:
”Både netbutikker og forbrugere er hoppet med på den sorte tilbudsbølge. Vores undersøgelse viser også, at knap halvdelen (43 %) af de forbrugere, som vil købe på Black Friday, har udskudt deres køb for at vente på de gode tilbud, når sidste fredag i november går i sort.”
Black Friday-tilbud på sko, tøj, smykker og boligtilbehør hitter
Traditionelt har ”Black Friday” taget udgangspunkt i salg af elektronik og hårde hvidevarer, men i år bliver salget fordelt ud på flere forskellige varegrupper, siger Niels Ralund:
”Vi kan se, at danskerne især fylder den virtuelle indkøbskurv med sko, tøj og smykker, mens også ting til boligen får plads. Det er positivt, at flere brancher får del af salget. Elektronik og de hårde hvidevarer står stadig for en stor del af det forventede salg.”
Black Friday guide på KvindeGuiden.dk
På KvindeGuiden er der i år også registreret en øget interesse for Black Friday fænomenet.
"Sidste år gav udbuddet af tilbuddene os ikke anledning til at etablere nogen dissideret guide" siger Robert Littauer, salgsansvarlig på KvindeGuiden.dk. "Men i år har interessen og antallet af tilbud nået et helt nyt niveau. Derfor arbejder vi i øjeblikket på at samle et udvalg af de bedste tilbud fra vores samarbejdspartnere i en særlig Black Friday shoppingguide."
”Black Friday” bliver til ”Black Week”
Selvom vi i Danmark oplever en stigning i forhold til kendskab og salg på ”Black Friday”, har vi endnu ikke nået amerikanske tilstande, hvor det er årets største udsalgsdag, og flere butikker udvider ”Black Friday” til en ”Black Week”:
”Black Friday har udviklet sig kraftigt på kort tid, og derfor tror jeg også, at vi snart vil se flere butikker, der udvider udsalget. Det er en udvikling, som vi vil følge med interesse,” siger Niels Ralund.