"Tillykke du har vundet” – e-mails med falske løfter om lotterigevinster og andre former for svindel skal frem i lyset, når Forbrugerombudsmanden i hele februar måned stiller skarpt på international forbrugerfup.
Det sker som led i en kampagne med deltagelse af forbrugermyndigheder fra i alt 34 lande verden over. Myndighederne samarbejder i et internationalt netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN).
Formålet med kampagnen er først og fremmest at sætte forbrugerne i stand til at genkende fup og svindel, når de møder den. Samtidig skal den fælles indsats give et billede af omfanget og karakteren af den internationale svindel.
"Omfanget af svindel og vildledning af forbrugerne er et kæmpe problem - særligt på internettet - og opfindsomheden hos dem der forsøger at narre forbrugerne kender ingen grænser - i mere end én forstand," udtaler Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
"E-mails med falske løfter om lotterigevinster, breve fra nigerianske forretningsmænd med tvivlsomme tilbud og forsøg på at franarre kontooplysninger og personlige oplysninger er blevet en kilde til daglig irritation og usikkerhed hos mange internetbrugere. Derfor har vi i ICPEN besluttet at sætte ind med en samtidig og massiv indsats for at oplyse forbrugerne om international forbrugerfup. Kun på denne måde kan vi forhindre, at forbrugerne bliver ofre for fup og svindel," siger Hagen Jørgensen.
Der findes forskellige former for international svindel, hvoraf langt de fleste sker på internettet. På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan man læse mere om nogle af de typiske svindelnumre, og om hvordan man undgår at blive offer: