Online supermarked størst på økologisk frugt og grønt
Salget af økologiske føde- og drikkevarer i landets supermarkeder og varehuse udgjorde, ifølge Danmarks Statistik, 6,2 mia. kr. i 2014, og det er seks pct. mere end året før målt i løbende priser. Det mærker man hos onlinekæden nemlig.com.
"Indkøb af dagligvarer på nettet er fremtiden, fordi vi kan skabe et bedre liv for danskerne bl.a. gennem et større og mere inspirerende varesortiment. Økologi har aldrig været mere oppe i tiden end nu, og derfor har vi skabt Danmarks største udvalg af økologisk frugt og grønt, så vores kunder virkelig har noget at vælge i mellem,” siger Stefan Plenge, stifter og direktør, nemlig.com.
nemlig.com, der siden lanceringen i 2010 har vokset sig til Danmarks største online supermarked, har netop investeret massivt i et 36.000 kvadratmeter stort lager- og logistikcenter. Den megen nye plads skal bl.a. bruges til en massiv vareudvidelse indenfor økologi.
Fysiske supermarkeder halter efter
Det øgede fokus på økologi online kan, ifølge Stefan Plenge, ses af en stikprøve foretaget af nemlig.com blandt danske supermarkeder, hvor det fremgår, at udvalget af frugt og grønt er klart størst inden for onlinehandel.
”Det bør og skal være nemt for danskerne at vælge økologi, men flere fysiske supermarkeder halter efter, når det kommer til udvalget” siger Stefan Plenge.
Forventer en fortsat stigning i salget af økologi
nemlig.com forventer de kommende år, at flere forbrugere vil købe økologiske varer – også på nettet, da flere og flere danskere vil have mere sundhed på middagsbordet.
”Vores undersøgelser viser, at online-indkøbene ofte kommer fra danskere med en travl hverdag, hvor de har brug for at kunne foretage sunde valg. Derfor satser vi benhårdt på økologi fremover, da vores målgruppe placerer en stor del af deres indkøb her,” siger Stefan Plenge.