COVID-19: DR må, Saszeline må ikke 

I forlængelse af at sundhedsmyndighederne har udvidet kravet om, at der nu skal bæres mundbind, ikke kun i offentlig transport, men også på restauranter, barer og caféer, bringer DR.dk en artikel med overskriften; ’Nye krav om mundbind: Anbefalinger hviler på et spinkelt grundlag’.

Overskriften er opsigtsvækkende, fordi den antyder, at der ikke er tilstrækkelig videnskabeligt belæg for at sige, at mundbind er effektivt i kampen for at nedbringe antallet af COVID-smittede.

Læser man artiklen, så fremgår det imidlertid tydeligt, at eksperter er enige om, at brugen af mundbind på nuværende tidspunkt er et af de mest effektive værn mod smitte. Her konkluderer Christian Wejse, speciallæge i infektionssygdomme ved Aarhus Universitetshospital, at selvom man ikke præcist kan sige, hvor stor effekten er, så har mundbind en beskyttende effekt, hvorfor det giver mening at bruge dem.

Derfor skal artiklens overskrift afspejle indholdet

Vigtigheden af at en artikeloverskrift skal være en tydelig afspejling af artiklens indhold, understreges af ’DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier’, hvor det konstateres, at yngre nyhedsbrugere ”sjældent når længere end til overskrifter og billeder”.

Til spørgsmålet om, hvorvidt overskriften ’Nye krav om mundbind: Anbefalinger hviler på et spinkelt grundlag’ afspejler indholdet af DRs artikel, skriver Carsten Nymann, Chef for DR Viden, i en mail, at dét mener han overskriften gør: ”Ift overskriften skal den være tro mod artiklens indhold og konklusion og det vurderer jeg, at den er.”

Hvem må opfordre til eftertanke?

I mailen skriver Carsten Nymann videre, at det ikke er DRs opgave ukritisk at videreformidle budskaber fra myndighederne, ej heller i en krisesituation, men til gengæld at ”holde fast i eftertanken og dyrke spørgsmålet”.

Mens det således, ifølge DR, er legitimt for dem at ’dyrke spørgsmålet’ på deres platforme, så fjernes bloggere og influencere, der ligeledes opfordrer deres læsere til at tænke efter og stille sig kritiske overfor regeringen og myndighedernes coronahåndtering, i stor stil fra de sociale medier.

Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet 

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal…

Læs mere
Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader? 

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser…

Læs mere
Forbrugernyt
En god bog er populær adspredelse under Covid-19-krisen 

2020 var et usædvanligt stærkt læseår, skriver forskere ved Københavns Universitet, der står bag forskningsprojektet 'Lockdown Reading'. Deres undersøgelse af danskernes læsevaner under coronakrisen viser, at vi har læst væsentligt mere, end vi plejer. Også blandt dem, der ikke har haft mere tid for…

Læs mere
Forbrugernyt
Indeholder garnet til dit strikkeprojekt farlige kemikalier? 

Flere og flere danskere har fået gang i strikkepindene, og der er med garanti produceret masser af hjemmestrikkede sokker og trøjer under corona-krisen. Miljøstyrelsen har derfor undersøgt, om strikkegarn er belastet med kemikalier i samme grad, som færdige tekstiler kan være, og om garnet…

Læs mere
Forbrugernyt
Færre cykeluheld med cykler uden stang 

Cirka hver 5. mandlige cyklist over 65 år kører på en cykel uden en stang, og det burde flere seniorer gøre, da det kan betyde færre cykeluheld, lyder det i en aktuel kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.

Læs mere
Forbrugernyt
Boligadvokaten: Undgå at mægleren tager kontrollen over dine penge 

Vi skal undgå, at mægleren tager kontrollen over boligkøberens penge. Sådan lyder advarslen fra Danske BOLIGadvokater, som ser, at nogle af ejendomsmæglerne udnytter, at boligkøberne tror, at købsaftalen er en standard, og derfor overser, når der ”fifles” med indholdet.

Læs mere
Forbrugernyt
Sundhed.dk: Coronapas er klar 

I dag begynder den gradvise genåbning af Danmark, hvor sundhed.dk og appen MinSundhed skal give danskerne mulighed for at vise coronapas, der dokumenterer enten en negativ COVID-19 test, tidligere smitte eller et færdiggjort vaccinationsforløb. Sundhed.dk forventer, at der, den kommende tid, vil…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^