Unge mellem 12 og 16 år er kompetente forbrugere, som udmærket kan gennemskue de fleste kommercielle budskaber i markedsføringen via nye kanaler som mobiltelefon-markedsføring, product placement i film og sponsorater.
Det fremgår af Forbrugerstyrelsens nye Ren Besked om Markedsføring til børn og unge, som udsendes i dag.
Internettet, mobiltelefonen og MP3-afspilleren er en selvfølge for langt de fleste børn og unge mellem 12 og 16 år. Men samtidig giver teknikken og sammensmeltningen af dem helt nye muligheder for virksomhederne for at få kontakt til børn og unge. Og på nogle enkelte områder oplever de unge selv, at det er svært at gennemskue reklamerne.
De markedsføringskanaler, der er svære at identificere som markedsføring og som forventes at vokse inden for de kommende 3-5 år, er chatrobotter, product placement i computerspil, virale film, søgemaskiner, mobilportaler og blogs. Det viser ifølge familie- og forbrugerminister Lars Barfoed, at der fortsat er behov for fokus på markedsføring over for børn og unge.
"I foråret vedtog Folketinget en ny og skærpet markedsføringslov, der sikrer en udbredt beskyttelse af børnene. Men de nye markedsføringskanaler er båret af nye teknologier, og internettet er et internationalt fænomen, hvor lovregler ikke altid er den bedste eller eneste løsning. Derfor er det vigtigt, at de unge også lærer at håndtere de nye reklameformer. Forbrugerstyrelsen offentliggør derfor i dag et informationsmateriale om de nye markedsføringsformer rettet til familierne", siger minister for familie- og forbrugeranliggender, Lars Barfoed.