Hvis du vil undgå at blive snydt, når du handler på nettet, så er der nu hjælp at hente. Forbruger Europa lancerer Shopping Assistenten, som er interaktiv hjælp til at handle sikkert.
”Mange kommer galt af sted, fordi de ikke tjekker, om hjemmesiden indeholder nogle helt grundlæggende oplysninger, inden de handler på nettet,” siger leder af Forbruger Europa Peter Fogh Knudsen.
Shopping Assistenten kan ligge som en af de foretrukne sider i internetbrowseren. Skal du til at handle på nettet, åbner du assistenten, som stiller syv spørgsmål til sidens indhold. Når de syv spørgsmål er besvaret, giver Shopping Assistenten gode råd til, hvordan du bør forholde dig. I nogle tilfælde vil den helt fraråde dig at handle på siden.
For selvom nethandel generelt er sikkert, kan der være gode grunde til at advare.
”De fleste af de sager, vi har i Forbruger Europa, drejer sig om handel over internettet. Og mange forbrugere henvender sig til os, fordi de via en udenlandsk hjemmeside har bestilt og betalt en vare, som aldrig er dukket op,” siger Peter Fogh Knudsen.
Han nævner tre advarselssignaler, som bør få dig til at tænke dig om en ekstra gang, inden du handler på en hjemmeside, du ikke kender i forvejen:
- Hvis der ikke står tydeligt navn og adresse på firmaet/personerne bag hjemmesiden.
- Hvis der ikke står noget om fortrydelses- og reklamationsret.
- Hvis du ikke kan betale med kreditkort.
Du bør altid betale med kreditkort, når du handler på nettet. Det sikrer, at du kan få pengene tilbageført, hvis du aldrig modtager varen. Laver du en pengeoverførsel via din bank, kan det derimod være meget svært at få pengene retur.