Lamper fra Bloomingville
Parfume - ‘Le parfume solide’
Christina Jewelry & Watches
Cykelkurv - Romantisk og rummelig i natur rattan
Kategori: Forbrugernyt

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter
Redaktionen

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som ’heated tobacco', 'heat-not-burn' eller 'heatsticks'.

Ifølge tobaksproducenten Philip Morris International, der står bag IQOS, så er konceptet udviklet med henblik på, at få voksne rygere til at droppe cigaretterne. Da man, med en IQOS, indhalerer damp fra tobak, modsat cigaretter, hvor man indhalerer tobaksrøg, så kan IQOS, ifølge producenten selv, markedsføres som et mindre sundhedsskadeligt tobaks- og nikotinprodukt.

Hos Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i besiddelse af videnskabelige studier, der bekræfter påstanden om, at produktet er mindre sundhedsskadeligt.

”IQOS -produktet fra Philip Morris afgiver færre kræftfremkaldende stoffer end cigaretter, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er mindre sundhedsskadeligt end cigaretter,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse. ”Vi har stadig ikke set videnskabelige studier, der bekræfter, at kunderne bliver mindre syge.”

I en mail henviser Christopher Arzrouni, External Affairs Manager hos Philip Morris, til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, skal have vurderet IQOS til at være mindre sundhedsfarlig end cigaretter. Men ifølge en peer-reviewed artikel, bragt i British Medical Journal (BMJ), så afgjorde FDA i juli 2020, at selvom IQOS-produktet indeholder mindre tobak og dermed potentielt færre skadelige stoffer, så må Philip Morris ikke markedsføre IQOS som et produkt, der garanterer rygere, at de, ved at skifte smøgerne ud med IQOS, har mindre risiko for tobaksrelateret sygdom.

Nye skadelige tobaks- og nikotinprodukter appellerer til unge

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

På det sociale medie, Instagram, har #iqos 55.000 følgere, og #iqos_friends 45.000 følgere. Her tilføjer unge, smukke trendsættere billeder, hvor de poserer med en IQOS i munden. Så selvom de to hashtags ikke er oprettet af Philip Morris, og selvom producenten mener, at have designet og markedsført et produkt, der henvender sig til voksne rygere, så bekræfter den overvældende interesse for produktet blandt unge på Instagram, at IQOS anses for at være en cool og trendy accessory.

”Ingen børn og unge skal være afhængige af nikotin,” siger Niels Them Kjær. ”Mens Danmark har arbejdet intenst på at nedbringe antallet af rygere, og iværksat store kampagner for at få børn og unge til at holde sig fra cigaretter, så har nye tobaks- og nikotinprodukter sneget sig ind på markedet.”

Men selvom man hos Kræftens Bekæmpelse bruger mange ressourcer på at holde øje med ulovlig og uetisk markedsføring af tobaks- og nikotinproducenternes, så får det sjældent konsekvenser for producenterne.

”Det kan det ikke komme bag på nogen, at tobaks- og nikotinproducenterne først og fremmest har fokus på bundlinjen. Men det er et problem, når deres markedsføring er på kanten af lovgivningen,” forklarer Niels Them Kjær. ”Når produkterne markedsføres i form af fx product placement, eller når kunstplakaten på cafeens væg er en kamufleret reklame for tobaks- og nikotinprodukter, så er vi ude i en gråzone, der er vanskelig at kontrollere.”

Også i udlandet har man udfordringer med tobaks- og nikotinproducenternes markedsføringsmetoder.

”Under et besøg i Berlin var jeg vidne til en happening, hvor Philip Morris præsenterede deres IQOS-produkter. Det lignede mest af alt et realityshow. Her kunne børn og unge stå og se unge, smarte, smukke mennesker med en Philip Morris IQOS i hånden,” siger Niels Them Kjær. ”Min oplevelse var, at produktet i høj grad fangede opmærksomheden hos de omkringstående unge, formentlig fordi det, i mine øjne, ligner et produkt, der bevidst er designet til en ung og købestærk målgruppe.”

Hos Kræftens Bekæmpelse er man opmærksom på denne form for markedsføring. Men selvom der foregår meget skjult og uetisk markedsføring, så er det sjældent, at det har konsekvenser for producenterne.

”Vi ser mange, og ofte meget opfindsomme, former for markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter. Men for at disse skal munde ud i straf eller påbud, så skal sagen behandles af Forbrugerombudsmanden, og her er der desværre kun afsat få ressourcer til at behandle sagerne.”

Promovering af tobaks- og nikotinprodukter på de sociale medier

Ligesom på Instagram, så præsenteres unge også på Youtube, for tobaksproducenternes markedsføring af deres produkter. Her kan de unge se, hvordan nye tobaks- og nikotinprodukter fungerer som accessoires blandt kendisser og trendsættere.

Så selvom adgang til tobaksproducentens hjemmeside kræver, at du er over 18 år, så ligger klip, som nedenstående fra fx IQOS promotion event, frit tilgængeligt for unge under 18 år, på Youtube.

 

Kilde: US regulator adds to confusion around heated tobacco products, British Medical Journal (BMJ), 2020

____

Note: 2. juli 2021

I forbindelse med at KvindeGuiden tidligere har bragt beskrivelse af tobaks- og nikotinapperatet IQOS, skriver producenten, Philip Morris International, i en kommentar til KvindeGuiden, at tal fra Vidensråd for Forebyggelse, viser, at ”kun 0,6 pct. af de unge mellem 15-29 bruger opvarmet tobak i Danmark” og ”der er ingen grund til at mistænkeliggøre IQOS, som har bevist, at det er et produkt, der kan få voksne rygere til at droppe cigaretterne.”

Derfor bringer KvindeGuiden, med denne artikel, en uddybende beskrivelse af IQOS sammen med kommentarer fra Philip Morris og Kræftens Bekæmpelses Tobaksforebyggelse.

Sensommer
Fødevarestyrelsen: Spis ikke hyldebær rå

Opkast, diarré og kvalme. Det er blot nogle af de ubehageligheder man risikerer, hvis man spiser sensommerens saftspændte hyldebær rå. Til gengæld er det lille bær en delikatesse, hvis man tager de nødvendige forholdsregler.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det...

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og...

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal...

Læs mere
Sommer
Tips: Undgå indbrud mens du holder ferie

Sommerferien er desværre ikke kun lig med lange, lyse nætter og store is, det er også højsæson for indbrud. Politiet har udarbejdet en stribe gode råd, der forebygger indbrud. Her fremhæves nabohjælp, som et af de bedste værn mod indbrud.

Læs mere
Forbrugernyt
Gratis app samler nabolaget og forebygger indbrud

Den gratis app, Nabohjælp, udviklet af Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, er et effektivt redskab i forebyggelsen af indbrud.

Appens formål er at gøre det nemmere for husejere at skabe et netværk af folk i nabolaget, så man har mulighed for sammen at koordinere en fælles indsats mod indbrud....

Læs mere
Sommer
Mindsk risikoen for salmonella og campylobacter infektioner

I sommervarmen er det ekstra vigtigt, at være opmærksom på, hvordan man håndterer og opbevarer sine madvarer. De sygdomsfremkaldende bakterier; salmonella og campylobacter, florerer i varmen, men følger man Sundhedsstyrelsens enkle anbefalinger, så mindskes risikoen for bakterieinfektioner...

Læs mere
Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader?

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser...

Læs mere
Forbrugernyt
En god bog er populær adspredelse under Covid-19-krisen

2020 var et usædvanligt stærkt læseår, skriver forskere ved Københavns Universitet, der står bag forskningsprojektet 'Lockdown Reading'. Deres undersøgelse af danskernes læsevaner under coronakrisen viser, at vi har læst væsentligt mere, end vi plejer. Også blandt dem, der ikke har haft mere tid for...

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram Google+
Nyhedsbrev
Shopping Nyheder
Vasketøjskurv på hjul

Vasketøjskurv på hjul

Understel: Bord-, senge- og sofaben

Understel: Bord-, senge- og sofaben

Cykelkurv - Romantisk og rummelig i natur rattan

Cykelkurv - Romantisk og rummelig i natur rattan

Ergonomisk spisebordsstol<BR>fra LaForma

Ergonomisk spisebordsstol
fra LaForma

Nye Bøger
Keto: KETO og kulhydrater?

Alle der har taget KETO til sig som livsstil ved, at man i videst muligt omfang bør gå uden om kulhydrater. Grunden er - for dem der ikke er bekendt med KETO - at kroppen med KETO kost er i en tilstand af ketose, hvor den brænder fedt i stedet for at forbrænde kulhydrater.

Læs mere
Chad Robertson - Mere Af Det Gode Brød

Fra manden bag det berømte 'Tartine Bakery' i San Francisco, kommer en bagebog, hvor han deler 85 opskrifter på fuldkornsversioner af hans absolutte favoritter.

Læs mere
Low Carb og KETO opskrifter: 'De Bedste Fra Madbanditten'

Fra Jane Faerber, Danmarks ultimative ekspert i Keto og Low Carb kost og livsstil, kommer endnu en inspirerende bog, der vejleder og guider vej gennem Low Carb-junglen.

Den nye udgivelse 'De Bedste Fra Madbanditten' er til dem, der sigter efter vægttab med KETO, og dem, som bare nyder de mange...

Læs mere
Gaven til maven - Den videnskabelige vej til sund fordøjelse

Gennem 20 år har Anette Harbech Olesen arbejdet med formidling af mad og sundhed. Det er blandt andet blevet til bestsellerbøger som 'Mad, mening & magiske øjeblikke', 'Den glutenfri kogebog' og 'Søvnhormonet melatonin'.

Med sin nye udgivelse 'Gaven til maven', deler hun ud af sin store viden om...

Læs mere
Seneste nyt fra medierne ..
20.08.2021

Hvorfor tøver mænd med at tage kolesterolsænkende medicin?

Hjerteforeningen.dk

Piller? Nej tak.

Sådan lyder svaret fra 30-50 % af alle mænd med hjerte-kar-sygdom, når de skal tage deres anbefalede medicin. Nu er det blevet undersøgt, hvorfor mændene siger nej tak eller tøver.

Læs mere


03.07.2021

Måltidskasser hitter under coronakrisen

Finans.dk

Aarstiderne lever måltidskasser til hele landet, og her under coronakrisen er de grønne kasser for alvor blevet populære blandt danskerne. Læs mere


02.07.2021

Danskerne har fået mere tillid til vaccinerne mod COVID-19

Lægemiddelstyrelsen.dk

Siden foråret er danskernes tillid til COVID-19-vaccinerne steget. Samtidig oplever tre ud af fire at have tilstrækkelig information om vaccinerne – bare ikke når det drejer sig om vaccinernes bivirkninger. Det viser Lægemiddelstyrelsens befolkningsundersøgelse, der tager pulsen på viden om... Læs mere


02.07.2021

Kvinfo: Ja, du må godt bade nøgen

Kvinfo.dk

Tildækket, topløs eller nøgen? Uanset køn bestemmer du selv, hvor meget krop du vil vise på stranden. Læs mere


01.07.2021

Ældres lugtesans svækkes - men ikke når det gælder duften af hindbær og vanilje

KU - Københavns Universitet, Institut for Fødevarevidenskab

Modsat hvad videnskaben længe har troet, har ældre mennesker med nedsat lugtesans ikke en generelt svagere evne til at lugte – det kommer meget an på, hvad det er for en slags duft. Det konkluderer forskere fra Københavns Universitet ... Læs mere


01.07.2021

Forhandlere af bambusplast bliver anmeldt til Fødevarestyrelsen

Forbrugerrådet Tænk Kemi

Flere undersøgelser viser, at der kan være risiko for afgivelse af uønskede stoffer fra bambusplast, som typisk er en blanding af bambus og melamin. Kopper, tallerkener og anden service af bambusplast er derfor ulovligt. Men salget fortsætter alligevel ... Læs mere


Arkiv

^