- Forbered dig hjemmefra
Gør dig nogle overvejelser omkring, hvordan du vil håndtere en handel, så det bliver en god oplevelse. Fx kan et smil og en imødekommenhed betyde meget for en handel, især hvis du samtidig optræder myndigt og med beslutsomhed.
- Tag kontanter med
På de fleste loppemarkeder tages der kun imod kontanter eller betaling via Mobilepay.
- Beslut dig for hvad du højst vil betale for varen
Når du får øje på noget interessant på loppemarkedet og ud den angivne pris, kan se, at det kunne blive et godt køb, hvis prisen blev forhandlet lidt ned, så beslut dig for, inden du begynder forhandlingen, hvad du maksimalt vil betale for varen. Lad være med at byde på noget, som du fra starten kan se, koster det dobbelte af, hvad du vil give.
- Sådan når I frem til prisen
Når du føler dig klar, så kontakt sælgeren og vis din interesse for varen. Lad være med at spørge om prisen er til forhandling, for så risikerer du blot et blankt ’nej’. Spørg i stedet, hvor meget vedkommende er villig til at slå af prisen.
Kommer sælgeren med et nyt bud, som ikke er meget højere end det beløb du højst vil betale for varen, så kan du trække lidt på det og komme med et bud, som kan lukke aftalen. Alternativt kan du sige, at du er med på aftalen, hvis prisen inkluderer en anden vare, du også er interesseret i. Husk at være smilende og imødekommende gennem hele handlen.
- Husk at få en bon – også på loppemarkeder
En bon er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge den, hvis du senere vil klage over fejl på varen. Derfor skal du også huske at få sælgerens kontaktoplysninger, så du eventuelt kan komme i kontakt med vedkommende.
Reklamationsretten for en vare købt af en privatperson på et loppemarked, afhænger af, hvad der er aftalt. Hvis sælger oplyser, at varen sælges som beset, frafalder reklamationsret. Har I ikke aftalt noget, vil du, ifølge loven, have to års reklamationsret.