"Vil du have dobbelt op til den halve pris?" Et spørgsmål i den stil bliver rigtig mange danskere stillet, når de i kiosken, på tankstationen eller lignende vil købe et pølsehorn, en croissant eller andre hurtige snacks og læskedrikke.
Her er klassiske eksempler på mersalg
- Kiosken: ”Der er 2 for en 20’er”, når du beder om en croissant til 15 kr.
- Caféen: ”Skal det være en stor?”, når du bestiller en café latte
- Burgerbaren: ”Skal det være en stor menu for 8 kr. mere?”, når du bestiller en burgermenu
- Biografen: ”Vil du opgradere til en medium for 10 kr.?”, når du bestiller en lille menu (popcorn og sodavand)
- Tanken: ”Skal du have en muffin med”, når du bestiller en kop kaffe.
"Vi bliver hver dag fristet til at købe mere, end vi har brug for. Dermed risikerer vi, at overvægten kommer snigende. Køber man fx en café latte tre gange om ugen, kan det blive til to kilo ekstra på vægten på et år, hvis man bliver lokket til at vælge en stor i stedet for en lille, siger forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak.
Skema, udarbejdet af Hjerteforeningen, viser eksempler på de konsekvenser, mersalg har i forhold til ekstra udgifter, kalorier og kilo.