Foreningen for dyrs rettigheder Anima meddeler, at den norske tøjgigant har bestemt sig for ikke at anvende pels i deres kollektioner fremover. Med denne udmelding slutter Helly Hansen sig til en liste, der tæller danske firmaer som Bestseller, IC Companys, Claire Group, Message, Noa Noa, Tippy, RedGreen group og internationale giganter som Zara, Mango, Filippa K, H&M, Conseptor og Kriss m.fl., skriver Anima
Foreningen har gennem de seneste 3 år arbejdet med at oplyse virksomheder om, hvorfor det ikke at bruge pels er en naturlig del af deres sociale ansvar, på linie med at undgå børnearbejde. Denne ansvarlighed slår nu igennem bredt i modebilledet, og foreningen forventer snart at kunne fortælle om nye store fremskridt i kampagnen for en pelsfri mode.
”Vi forventer at pels vil spille en meget begrænset rolle i fremtidens modebillede, da kritiske forbrugere skyer den dyremishandling, der er en uundgåelig del af pelsindustriens måde at behandle dyr på.” siger Animas kampagnekoordinator Joh Vinding og fortsætter; ”Mens lande som Kina uden en dyreværnslov masseforbruger pels, undgår den brede befolkning i vesten pels, og ønsker ikke pels i de modeforretninger.”