Kategori: Jul

Historien om julemanden & Coca-Cola 

Det lyder som en skrøne, men måske har Coca-Cola været med til at give julemanden det hyggelige udtryk og udseende, han er så kendt for. Ifølge Coca-Cola selv, så bad sodavandsproducenten tilbage i 1931 den svensk-amerikanske kunstner Haddon Sundblom om at skabe en række malerier til en vinterreklamekampagne for deres drik. Formålet var at fortælle folk, at Coca-Cola var lige så god om vinteren som på en lun sommerdag. De varme og stemningsfyldte portrætter af julemanden, som tegneren efterfølgende skabte, skulle vise sig, at få stor indflydelse på, hvordan julemanden udseende og udtryk herefter.

Julemandens mange ansigter
Før Haddon blev sat på opgaven, var man nemlig ikke enige om, hvordan julemanden så ud, og hvilket gemyt han havde. De tidlige europæiske udgaver viser f.eks. ofte en lidt skræmmende, uhyggelig skikkelse, der mødte op med en sæk fyldt med gaver til de artige børn – og en risknippe (et bundt af træ) til de uartige. Den rød-hvide julekåbe var heller ikke en del af billedet. I stedet kunne man se ham iklædt alt fra katolsk bispedragt med mitra på hovedet til grå, posede bukser og en brun pels.
”Coca-Cola og Haddon Sundblom har i højeste grad været med til at definere julemandens fysiske udseende. Julemanden blev tidligere vist i meget forskellige dragter, men med Coca-Cola julemanden får vi cementeret en universel opfattelse af, hvordan den ægte julemand skal se ud. Det er også her, at julemanden får karaktertræk, der er en sand bedstefar værdig”, lyder det fra Jens Ingvordsen, der er juleinspektør i Den Gamle By og har stået for stedets juleudstilling i Århus gennem mange år.  
Coca-Cola fejrede julemandens 80 års fødselsdag i 2012 ved blandt andet at genoptrykke en række af de stemningsfulde gamle plakater.

PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Julemarkeder 2024
^