Kend dine rettigheder
Storbyferier, som en weekendtur til Paris eller London, er populære blandt danskerne, men det er ikke altid, at turen helt går som planlagt. I 2016 behandlede Forbruger Europa, der er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 153 sager, hvor flyet enten var aflyst eller forsinket, eller hvor forbrugeren blev nægtet boarding. Forbrugere kan dog, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, ofte undgå at ende i en egentlig klagesag ved at sætte sig lidt ind i deres rettigheder, og først og fremmest henvender sig til deres rejseudbyder.
"Det er vigtigt, at forbrugerne først og fremmest giver flyselskabet eller rejseselskabet mulighed for at løse problemet. Viser det sig at være umuligt at finde en løsning, kan forbrugerne for eksempel gå videre med deres klage til os," siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa, som her kort opsummerer rejsens rettigheder og ret til kompensation ved rejser fra en lufthavn i EU eller rejser til et EU-land med et EU-selskab:
Hvis dit fly bliver aflyst:
- Du har altid krav på at få omlagt rejsen eller få billetprisen retur – efter eget valg
- Hvis rejseudbyderen først kan få dig med på et fly dagen efter, så kan du desuden have krav på at få dækket hotelophold, måltider, to telefonopkald eller e-mails samt transport mellem hotel og lufthavn
- Afhængig af, hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om flyaflysningen, kan du også have krav på økonomisk kompensation. Det er en forudsætning, at aflysningen ikke skyldes force majeure, fx krig, terror, uvejr, strejker og lignende
Hvis dit fly bliver forsinket:
Husk, at retten til kompensation ved forsinkelse forudsætter, at du har været til stede ved check-in i rette tid.
- Måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden. Bemærk, at retten til forplejning gælder for forsinkelser af en vis varighed afhængig af rejsens længde:
- Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse
- Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km: Mindst tre timers forsinkelse
- Flyvninger uden for EU på mere end 3.500 km: Mindst fire timers forsinkelse - To gratis telefonopkald eller e-mails
- Hotelophold, hvis forsinkelsen kræver at du må overnatte samt transport til og fra lufthavn
- Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen