I Yves Saint Laurent´s fodspor
I oktober 2003 blev 10 året for partnerskabet mellem Viktor Horsting og Rolf Snoerens markeret med en udstilling af deres imponerende arbejde på Musée de La Mode i Paris. Kendere i branchen kalder deres kreationer for et billede på nutiden ånd og det moderne menneske. Den hollandske designerduoen er udråbt til tidens mest talentfulde energiske aspiranter til at skabe et nyt stærkt brand, der vil provokere og begejstre. Herved træder de i deres forbillede Yves Saint Laurent´s fodspor.
Uløseligt forbundet med den klassiske couture
Duoen har en fantastisk indsigt i mode og evnen til at se tingene fra nye skæve vinkler og har gennem studier af alle aspekter af kunst og mode udviklet deres helt egen stil.
Viktor & Rolfs bløde, sofistikerede og moderne tøj er uløseligt forbundet med den klassiske couture med ligeværdig respekt for hver eneste af skrædderhåndværkets detaljer; Tilskæring, drapering, syning og broderi.
Magiske fortællinger
Når designerduoen skal fremvise en ny kollektion, mener de, at det ikke blot er et nyt design der skal fremvises, men en drøm. ”Vi ønsker, at kvinder skal drømme den samme drøm som os og blive en del af den.” proklamerer duoen. Derfor bliver deres modeshow præsenteret som magiske fortællinger, med en masse underfundige surrealistiske effekter, og opererer derved i feltet mellem visuel kunst og modebeklædning. I modens verden er alt muligt og duoen elsker at tilføre deres avantgarde design et touch af Hollywood glamour. Et koncept de demonstrerede i deres sommerkollektion 2004, hvor de kombinerede feminine skørter fra 1950´ernes aftenkjoler med strømlinede maskuline habitter.
Duften..
Det er i denne ånd duoens ”første” duft Flowerbomb blev skabt. Flowerbomb er en eksplosion af blomster i en facetsleben flaske med form som en diamant. Den stærkeste og mest uforgængelige ædelsten af alle og dog så fin, klar og transparent. Flakonen er lukket med en rund, klassisk top, der har samme farve som et smykke af det pureste guld. Som en raffineret detalje har Viktor & Rolf forseglet parfumens æske med et sort blankt laksegl, der naturligvis bærer duoens initialer. Duoens idé var at skabe en couture duft, der lå på højde med den prestige, der omgiver de store legendariske parfumer.
Prince´ of couture
Den perfekte balance mellem fantasi, kvalitet, perfektion og håndværk har givet de 35-årige designere tilnavnet ”prinserne af moden” og er fra starten af deres karrierer blevet godt taget imod af modeverdenen. Deres tidlige værker blev hovedsageligt fremvist på kunstgallerier, men da de i 1994 modtog den franske modepris Andam for unge modetalenter blev kendskabet til deres arbejde udvidet. Med deres næste projekt ”Viktor & Rolf Le Parfume” fra 1996, fik duoen for alvor slået deres navn fast. Projektet bestod af en parfumeflaske uden duft i begrænset opslag. Parfumen blev markedsført med reklamekampagner og pressemeddelelser.
En stjerne på himlen
Duoen vandt 1.præmien ved en fransk modefestival i Hyères i 1998, et år efter deres eksamen fra det hollandske kunstakademi, Arhnem og efter deres første Haute Couture opvisning i 1999 strøg Victor & Rolf direkte ind på den internationale stjernehimmel. Selv forklarer duoen om deres succes, ”Vi kommer fra et land hvor mode ikke eksisterer. Det er muligvis det, der har givet os frihed. Uafhængighed er måske den egentlige grund til vores held og succes”.
Victor & Rolf hos H & M
Hvis tøjbudgettet ikke er til den store Haute Couture garderobe, så glæd dig til november hvor
den hollandske designer duoen bliver efterårets gæstedesigner for H&M, som hvert efterår inviterer en velrenommeret designer til at lave en lækker kollektion for tøjfirmaet, først var det Chanel-designeren Karl Lagerfeld, og senest Stella McCartney. Kollektionerne har tradition for at blive revet ned af hylderne og mon ikke denne tradition er sikret med Victor & Rolf bag tegnebrættet.