Burberry blev grundlagt i 1856 af den kun 21- årige Thomas Burberry. Med den gode kvalitet og den innovative brug af materialer fik butikken hurtigt en fast kundegruppe og var allerede i 1870 vokset til et imperium. I 1880 introducerede modehuset materialet gabardine, et tekstil som de selv havde udviklet. Gabardine var grundlaget for designet af trenchcoaten, der blev skabt til officererne under 1. verdenskrig. Siden tog den civile befolkning frakken til sig og er blevet båret af legender som Ingrid Bergman og Humphrey Bogart i ”Casablanca” i 1942 og af Audrey Hepburn i ”Breakfast at Tiffany´s” i 1961.
Tilbage i 1924 fik Burberry patent på det velkendte, beige, sorte og røde tern, som i dag er Burberry´s mest velkendte karakteristika. Ternet blev oprindeligt kun brugt som inderfoer til trenchcoaten, men er siden blevet set på alt fra bukser til hatte, bikinier, tørklæder, tasker og sko. Modehusets bedrifter og deres tilstedeværelse i historien, blev belønnet i 1955 af dronning Elizabeth d. 2. og igen i 1989 af prins Charles.
På trods af den gode kvalitet og det klassiske stil gled Burberry ud i kulden i 1990’erne, og mange havde afskrevet modehuset som noget, der hørte fortiden til. Ungdommen forbandt den beige trenchcoat med en beklædningsgenstand, som kun den ældre del af befolkningen iklædte sig. I dag bæres frakken af modeller samt diverse superstjerner og de klassiske tern ses konstant i musikvideoer på MTV.
Mærket er så hot at bander i Londons ”slum” navngiver sig efter mærket, en tendens som Burberry dog prøver at bekæmpe. Modehusets store fremgang og dens pludselige succes hos de unge forbrugere skyldes unægteligt deres nye chefdesigner Christopher Bailey.
Christopher Bailey blev uddannet på Royal College of Art. Blot to år efter han var udlært, fik Bailey tilbudt et job som designer hos Donna Karan og blev senere headhuntet af Gucci’s Tom Ford. Burberry ledte efter en chefdesigner, som kunne gøre mærket attraktivt, luksuriøst og moderne, men samtidig kunne bevare ånden og traditionen omkring det historiske engelske mærke.
I 2001 tiltrådte den 33 årige Bailey denne stilling og fik derved ansvar for Burberry´s tre tøjkollektioner, Burberry Prorsum (high fashion), Tomas Burberry (sporty) og Burberry London (klassisk).
Når Bailey skaber en ny kollektion hentes inspiration i Burberry´s modearkiver, et arkiv der efter hans mening, er et uudtømmeligt lager for inspiration og nyfortolkninger.
Det er især Burberry Prorsum kollektionen, mange har taget til sig, hvor stilen er indbegrebet af den britiske ungdom. Sæson efter sæson modtager Prorsum´s modeshow positiv presse og stående klapsalver. Kollektionen har tilført huset et mere hipt image og bliver revet væk fra hylderne i både London, Paris og New York. Designet er så populært, at kopister skyder frem alle vegne. Burberry´s salg er dog ikke blevet påvirket af dette, men har haft markant økonomisk vækst, og kan på sit 150 års jubilæum fejre, at det på rekordtid igen er blevet et af de mest succesfulde mærker verden over.
I kølevandet på den store succes har Burberry åbnet flere butikker heriblandt den nyåbnede butik i stuen i Illum. Butikken har et varieret sortiment af varer, heriblandt det hippe Burberry Prorsum, tasker og accessories.