Juan - moderne mozart i medrivende operafilm

Nønne Lønne Votborg anmelder Kasper Holtens "Juan" ...

'<link https: www.kvindeguiden.dk _self> Anmeldelse af Nønne Lønne Votborg

Titel: Juan
Instrueret af: Kasper Holten

Mord, smukke mænd og masser af sex
Operafilmatiseringen af Mozarts ’Don Juan’, er først og fremmest et nyt interessant møde med operaens smukke kunstart, og dét på en relativ vellykket vis. Konflikter, kåde erotiske drifter i hobevis og dæmoner, der ikke lader sig flygte fra, er hovedingredienserne i Kasper Holtens ”Juan”. En operafilm, der æstetisk er en nydelse med dens smukke medvirkende og iørefaldende lyd. I mine øjne er det et flot stykke kunst i spændingsfeltet mellem film og opera, men helt balancerer oplevelsen ikke.

Konflikter, kærlighed og knuste hjerter
Historien er interessant og medrivende. Don Juan er besat af kvinder, og overforbruger alle typer af det modsatte køn med bistand fra sin tjener Leporello, der foreviger det hele på polaroid kamera. Vi kommer ind i fortællingen dér, hvor Don Juan må flygte fra politiet efter mordet på faren til endnu en kvinde, han har været sammen med. Faren er tilmed kommissær – altså kommandant. Om det er voldtægt, som i Mozarts ”Don Juan”, eller om de to har været sammen i hed frivillig erotik, vil jeg lade andre om at dømme. Men Kasper Holten holder sig ikke strikt til det oprindelige forlæg, hvilket må ses som helt naturligt i forhold til mødet med det store lærred. Det er blot vigtig at erindre.

Engelsk dialog
Hele operafilmen foregår sunget på engelsk, og det er i allerhøjeste grad værd at bemærke som en positiv detalje. Ikke bare åbner det døren for, at et langt større publikum, får lyst og mod til at se ”Juan” og derefter opera på den store scene. Det er i sig selv også rigtig i forhold til sammenhængen. ”Juan” er helt igennem moderne og ajourført, med en cool casanova i fokus. Det ville virke lidt tungt at sidde i en smart biograf og se en film om mord, paparrazi og brug af nymoderne slang sunget på italiensk. Jeg ser derfor ikke den engelske dialog som et pædagogisk trick, men som et velgennemtænkt valg. Sproget passer til helheden og en operafilm, der gerne vil vise, at Mozarts musik og operaer også kan være vedkommende inde i det andet årtusinde.

Juans skæbne som kvindeforfører
Da Juan igen møder den tidligere elskerinde, Elvira, beder han Leporello trøste hende for selv at søge nye græsgange. I stedet beretter Loprelleo nu den svigtede kvinde, at Juan er besat af kvinder og sex. I Kasper Holtens version af Giovanni, er Juan kunstner og arbejder med projekt ''The Woman Project''. Loporello synger om Juans projekt overfor Elvira, i den berømte arie "Madamina, il catalogo è questo", hvor Leporello kommer med en lang opremsning af de mange, mange kvinder, Juan har forført. Herfra kender vi netop navnet "en leporelloliste", der betyder en endeløs opremsning. Dette er en hel igennem mageløs scene i filmen!
Nu intensiveres jagten på Juan, der samtidig forsøger at nedlægge den unge Zerlina, der står foran sit bryllup med Masetto. Slutningen på Kasper Holtens operafilm, skal naturligvis ikke afsløres her. Helt forkert vil det dog ikke være at antyde, at ingen og heller ikke Juan, kan undslippe sin skyld eller skæbne.

Plus og minus
At sangerne synger direkte på filmsettet er blevet fremhævet meget, specielt fordi der slet ikke er benyttet eftersynkronisering. I mine øjne er det måske prisværdigt, og fagligt set imponerende. Desværre føler jeg, at prisen er, at der er alt for mange scener uden billeder af den eller de, der synger. Det giver mig en tam oplevelse a la en stumfilm, hvor der er lagt stemme på. Hvorfor dog dette? Jeg bliver derimod, i den grad suget ind i selveste Operaen, og ser Kaper Bech Holten svinge dirigentstokken lige foran mig, når jeg oplever sangerne synge i fx close-up – og så tog jeg det såmænd gerne det med, at der også var anvendt eftersynkronisering indimellem.

Et andet minus er, det lidt for generøse brug af symboler. Indimellem virker det næsten påklistret som fx i Juans kæmpe atelier, hvor der hænger fotografier af kvindeansigter. Her er der tilføjet en grædende tårer. Malingen på væggene skaller af og lyset blinker næsten faretruende på de ”rigtige” steder. I en anden scene bærer Elvira hvid kjole og sort halskæde med et kors. Hvad der herefter sker, er forudsigeligt. På den anden side hjælper disse symboler os med at navigere rundt i operaens forunderlige univers.

Forførende og fascinerede operadrama
Først og fremmest lykkes ”Juan”, fordi den får opera til at virke naturligt og dragende i en moderne sammenhæng. Det er både fortællingen, der er vedkommende, men også operaens væsen, der her bliver formidlet på en måde, så det virker naturligt og harmonisk. Jeg nyder at se og lytte til ”Juan”, der brænder op qua sit voldsomme begær til det modsatte køn. Historien får mig b. la. til at tænke på de 7 dødssynder, som er evig aktuel. Med denne operafilm bliver Mozarts ”Don Giovanni” eller ”Don Juan” tillokkende og fristende, i en hidtil uhørt grad for operanovicer. Det gamle vidunderbarn Mozart, Casper Holtens talent og alle os dødelige fortjener absolut, at nyde en operafilm som den her! Derpå er det tid til en tur i Operaen eller en tur til Convent Garden, og et møde med opera au naturel.

<object width="400" height="225"><param name="movie" value="https://www.player.filmtrailer.com/v3.4/player.swf?file=https://dk.player-feed.previewnetworks.com/cinema/6615/4501100196-1/&display_title=always&menu=true&enable_link=true&default_quality=large&controlbar=over&autostart=false&backcolor=241D16&frontcolor=7F7F7F&share=1&repeat=always&volume=80&linktarget=_blank"/><param name="wmode" value="transparent" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" /><embed id="player" name="player" type="application/x-shockwave-flash" src="https://www.player.filmtrailer.com/v3.4/player.swf?file=https://dk.player-feed.previewnetworks.com/cinema/6615/4501100196-1/&display_title=always&menu=true&enable_link=true&default_quality=large&controlbar=over&autostart=false&backcolor=241D16&frontcolor=7F7F7F&share=1&repeat=always&displayclick=play&volume=80&linktarget=_blank" width="400" height="225"allowFullScreen="true" allowScriptAccess="always"></embed></object>'

Official Competition

Nyd Penélope Cruz, Antonio Banderas og Oscar Martinez i den skønne komedie 'Official Competition', som er en sprudlende, satirisk og kærlig skildring af den branche de tre stjerner selv er en del af.

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Pedro Almodovars Paralelle Mødre med Penelope Cruz

Den 3. marts er der premiere på Pedro Almodóvars 'Madres Paralelas' med Penélope Cruz og Milena Smit.

Det anmelderroste drama handler om to gravide singler, der havner på samme stue på fødegangen. De to kvinder befinder sig hvert sit sted i livet, men knytter et tæt bånd, som kommer til at forandre…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

The United States vs. Billie Holiday

Billie Holidays smukke og helt unikke sangstemme, ekstravagante tøjstil og stærke personlighed har tryllebundet millioner af fans.

I filmen 'The United States vs. Billie Holiday' har Golden Globe-vinder, Andra Day, hovedrollen, og synger selv flere af filmens fantastiske Billie Holiday sange.…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Herself

Det blev den sidste gang, han slog hende. Sandra gav sin datter deres hemmelige kode, så hun kunne tilkalde politiet. Men livet som fraskilt i Dublin med to små piger er ikke let. Der er ingen steder at bo, og hendes ophold på et larmende lufthavnshotel forudsætter, at hun tager trappen. Samtidig…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Roald Dahl's The Witches