Kan de utilfredse feriegæster vente med at klage til ferien er slut? Kan rejsebureauet aflyse et arrangement til invasionskysten på D-dag? Kan de rejsende få kompensation af rejsebureauet, fordi naboens hane ødelægger deres nattesøvn?
Forbrugerstyrelsen har udgivet en vigtig håndbog om dine rettigheder som rejsende. Her får du bland andet besked om dine rettigheder hvis rejsen bliver aflyst, hvis du bliver syg inden eller under ferien og hvis bagagen bliver væk, eller hvis du vil klage over rejsen.
"Det skal være dejligt at holde ferie, og ferien skal have det forløb, man havde planlagt og ønsket sig. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne kender deres rettigheder både før, under og efter rejsen", siger familie- og forbrugerminister Lars Barfod.
I folderen kan du blandt andet læse:
● At Rejsegarantifonden kan hjælpe med hjemrejse, hvis rejsearrangøren går konkurs
● At du kan klage til Rejseankenævnet, hvis der er mangler på rejsen
● At Rejsesygesikringen kan dække udgifter til lægehjælp, hvis du bliver syg på rejsen
● At du er bedre sikret, hvis du køber din rejse på nettet, så længe hjemmesiden er dansk
● At flyselskabet som udgangspunkt skal finde plads på en anden afgang, hvis flyet er overbooket
Og så får du en tjekliste og pjece med de ting, du skal huske...