"I disse år har dansk tøjmode væsentlig større succes på eksportmarkederne end alle andre danske forbrugsvarer. Alene på det tyske marked steg eksporten af dansk mode med over 15 pct. fra 2014 til 2015, mens det britiske marked tilsvarende kunne vise vækstrater på over 25 pct." siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.
Den økonomiske succes kan dog langt fra tages for givet, påpeger Morten Steinmetz, for både i og uden for Europa skal der kæmpes hårdt for markedsandelene.
"Mode er selvsagt et omskifteligt fænomen, og der kommer hele tiden nye tendenser. Samtidig skaber den politiske udvikling store fluktuationer i eksporten. Senest har uroen i Ukraine og sanktionerne mod Rusland taget en stor bid af det russiske marked, ligesom Brexit forventes at få en væsentlig indflydelse på eksporten til Storbritannien. Det er absolut en bekymrende udvikling."
Derfor skal den danske modebranchen hele tiden være omstillingsparat og kigge mod nye markeder, mener Morten Steinmetz:
"Skal man sælge dansk tøj ude i verden, kræver det en helhjertet indsats fra modevirksomhederne. Ikke bare er man nødt til at øge sit kendskab til lokale markedsforhold. Man skal også forstå at udnytte nye, favorable handelsaftaler som f.eks. den, der er indgået mellem Danmark og Sydkorea. Gør man det, er potentialet enormt."