Nu må der ske noget!

Nu må der ske noget! 

Der er et stort behov for at forbedre forbrugerbeskyttelsen i Danmark. Et område som har trængt sig på i adskillige år er gebyrproblemerne, Her er der i dag frit slag for iderige virksomheder ...

Der er et stort behov for at forbedre forbrugerbeskyttelsen i Danmark.

Det er regeringens målsætning, at forbruger-
beskyttelsen i Danmark skal være en af de bedste i Europa. En bedre markedsføringslov kan være et vigtigt mål på vejen. Der har længe været behov for en modernisering af loven.

Et område som har trængt sig på i adskillige år er gebyrproblemerne.

Her er der i dag frit slag for iderige virksomheder. Alt kan belægges med gebyrer, og der er ingen grænser for gebyrernes størrelse. Og et gebyr kan altid forhøjes, hvis virksomheden ønsker at øge indtjeningen. Der er ingen der orker eller kan klage over en stigning på et gebyr fra 10 til 20 kr.

Navnlig den finansielle sektor har fundet ud af, at de mange dagligdags ekspeditioner, som vi er nødt til at have gennemført, fx betale regninger, hæve penge etc., er en dejlig indtægtskilde. Differentierer og komplicerer man samtidig bevidst sine priser og produkter, er der uanede muligheder for at skrue på gebyrknappen.

Som forbruger er det umuligt at danne sig et overblik over, hvorledes man billigst og mest hensigtsmæssigt indretter sig. Mange af gebyrerne kan man slet ikke fravælge. Mange gebyrerne udløses ikke blot ved selve købet af en vare eller ydelse, men også når aftalen løber. Det kan være, at man nu pludselig skal betale gebyr for at få pensionen udbetalt eller betale for at modtage den månedlige opkrævning fra teleselskabet.

Problemet ved gebyrer er, at forbrugerne står magtesløse!

En overdreven og umådeholden brug af gebyrer slører priserne og gør det utroligt vanskelig at skifte til en anden bank, leverandør etc.

Derfor er der behov for enkle og klare regler for hvordan man skal oplyse om gebyrer, hvornår man må opkræve gebyrer, hvor høje gebyrer må være, hvordan gebyrer må ændres eller nye indføres og hvordan forbrugerne skal underrettes om ændringer. Der kan tillige være visse ydelser eller produkter som ikke bør kunne belægges med gebyrer.

Information til forbrugerne via databaser, foldere, pjecer, skilte m.v. kan have sin berettigelse i mange situationer, men informationerne risikerer at drukne i det uendelige informationsflow vi til stadighed bliver bombarderet med. En mere sikker vej til bedre forbrugerbeskyttelse er måske at fastsætte klare regler for hvad der er acceptabelt, og hvad der ikke er acceptabelt.

Kilde: Forbrug.dk

Motionscentre afviser at refundere
Penge & økonomi
Motionscentre afviser at refundere 

- Ifølge betalingsmiddelloven skal kunder med udløbne elektroniske klippekort kunne få det resterende beløb udbetalt...

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^