Ifølge betalingsmiddelloven skal kunder med udløbne elektroniske klippekort kunne få det resterende beløb udbetalt. Men den regel er ikke kendt i fitnessbranchen
To ud af tre fitnesscentre, forbrug.dk har talt med, tilbyder elektroniske klippekort til deres kunder men afviser at udbetale restbeløbet, når kortet udløber. Det er i strid med loven.
- Når der er tale om forudbetalte plastikkort, baseret på elektronisk aflæsning, udstedt til en bestemt person, er kortet omfattet af betalingsmiddelloven. Det betyder at kunden kan få pengene tilbage for de ubrugte klip – uanset hvad, siger jurist i Forbrugernes Hus, Søren Iversen.
Når du køber et klippekort til fitnesscentret med 10 eller 20 klip, men ikke når at bruge dem, inden kortet udløber tre måneder eller et halvt år senere, betyder det altså ikke, at alle pengene er spildte.
Elektroniske klippekort til fitnesscentre er nemlig omfattet af betalingsmiddelloven, hvilket betyder at du har ret til at få pengene retur for de klip du ikke fik brugt - eventuelt med fradrag af et rimeligt gebyr.
I nogle af de motionscentre, som Forbrug.dk har snakket med, kender man ikke til reglerne i betalingsmiddelloven. Her mener de for eksempel, at det ikke er et klippekort men et medlemskort, de sælger.
- Man kan godt kalde det noget andet. Men hvis det er et elektronisk kort, der er personligt, og som nedskrives for hver gang, man bruger det, så er det et betalingsmiddel, understreger jurist Søren Iversen.
Hvis du ligger inde med et elektronisk kort til motionscentret, som er udløbet, og du ikke fik brugt alle dine klip, kan du bede om at få det resterende beløb tilbage. Du skal henvende dig senest et år efter udløbsdatoen. Hvis centret ikke vil betale pengene tilbage, og kortet har kostet over 800 kroner kan du klage til Forbrugerklagenævnet.
Hvis kortet kostede under 800 kroner, kan du skrive til Forbrugerombudsmanden.