Unge i tvivl om rettigheder, når de shopper på nettet 

Forventningens glæde bliver jævnligt overhalet indenom af ærgrelse, når de unge pakker det seneste netkøb som fx den nye bluse eller mobiltelefon ud. De unge er nemlig rigtig gode til at handle i netbutikker, men desværre knap så gode til at kende og bruge deres rettigheder. En ny kampagne skal lære de unge, hvad de skal gøre, hvis handlen er gået skævt.

De klager ikke, for de ved ikke hvordan
Næsten alle unge - 96 procent af de 15-19 årige - har prøvet at handle på nettet, men 43 procent af dem har oplevet, at noget gik galt i handlen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Desværre ved mange af de unge ikke, hvad de skal gøre i den situation. Eller også kan de ikke overskue, hvordan de skal gøre. 26 procent af de 443 adspurgte unge har fx på et tidspunkt valgt ikke at klage, selvom de selv mente, de havde grund til det efter at have købt en vare.
"Det er rigtig ærgerligt, at så mange unge har haft en dårlig oplevelse med at handle på nettet. Og det er endnu mere ærgerligt, at en stor del af dem ikke får gjort noget ved det, fordi de ikke kender deres rettigheder på området," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.
Det kan også være svært at overskue, hvordan man klager over en fejl, hvis man ikke har helt styr på, hvem man egentlig har handlet med. Derfor bør man altid tjekke, hvem man er i færd med at handle med og også omgående klage, hvis der er noget galt med varen.
"Det er så vigtigt, at de unge stiller krav til virksomhederne, og det kan de kun, hvis de kender deres rettigheder. Når virksomhederne bliver tvunget til at yde deres bedste, så kommer det jo alle forbrugere til gode og dermed også samfundet i den sidste ende," siger Camilla Hesselby.
Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, sætter i den kommende tid fokus på børn og unges rettigheder, blandt andet når de handler på nettet - både i Danmark og i udlandet. 

Forbrugernyt
11 kendte danskere vil lukke pelsindustrien: "Jeg har ondt helt ind i hjertet efter at have set disse optagelser" 

Hvordan ville du reagere på at se dyr i små beskidte bure, med sår og afbidte ben?

Anima har vist 11 kendte danskere dyrenes forhold på Europæiske pelsfarme, og hos vinderen af Bagedysten, jægersoldaten og OL-atleten fremkaldte det stærke følelser, udbrud og gråd. Reaktionerne er samlet i en ny…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan fjerner du effektivt vejsalt fra sko og støvler  

Med det danske vintervejr følger irritationen over at vejsalt, sjap og søle sætter sig i fede hvide og temmelig genstridige rander langs sålkanten. Men fortvivl ikke - her får du opskriften på, hvordan du nemt fjerner spor af vejsalt på støvlerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Sikkerhedsstyrelsen: Oplad aldrig telefonen i sengen! 

Hvert år rykker danske brandvæsener ud til omkring 3.500 brande i boliger. Mindst 10 procent af de brande er relateret til elprodukter- eller installationer. Nu advarer Sikkerhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen samt Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og opfodrer til sikker opladning, så…

Læs mere
Sensommer
Fødevarestyrelsen: Spis ikke hyldebær rå 

Opkast, diarré og kvalme. Det er blot nogle af de ubehageligheder man risikerer, hvis man spiser sensommerens saftspændte hyldebær rå. Til gengæld er det lille bær en delikatesse, hvis man tager de nødvendige forholdsregler.

Læs mere
Forbrugernyt
Spisesvampe og bærs giftige dobbeltgængere 

I den danske natur gror mange gode spisesvampe, men da flere af dem har giftige dobbeltgængere, er det vigtigt altid at sikre sig, at det er en spisesvamp, du har fundet.

Læs mere
Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^