Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen

"Der er desværre ingen grænser for svindlernes kyniske opfindsomhed eller mangel på medfølelse. Meget tyder på, at svindlerne lige nu går især efter ældre kvinder, men ingen kan vide sig sikker. Svindlerne er meget overbevisende i deres historier, så flere er på det seneste blevet snydt til at udlevere deres betalingskortoplysninger og kode til NemID, hvorefter svindlerne har fået adgang til at flytte store pengebeløb," forklarer Jan Mågård, Sparekassen Kronjylland.

Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen 

Telefonen ringer, og personen i den anden ende giver sig ud for at være fx medarbejder hos Nets' sikkerhedsafdeling, dit pengeinstitut, politiet eller noget helt fjerde. Medarbejderen siger, at vedkommende blot vil gøre dig opmærksom på, at der i øjeblikket er svindlere, som forsøger at hæve penge på din bankkonto. Medarbejderen tilbyder, at hjælpe med at forhindre det, men siger, at det kræver, at du handler hurtigt. Hvis du bare lige oplyser dine betalingskortoplysninger og koderne til dit NemID til medarbejderen, så vil problemet hurtigt blive løst...

Det lyder jo troværdigt, men "medarbejderen" har ikke rent mel i posen - og i stedet for at hjælpe, bliver din bankkonto tømt. Det er desværre ikke bare en skræmmehistorie, men i dag en særlig udbredt form for svindel og kriminalitet.

Del budskabet med dine ældre pårørende

"Der er desværre ingen grænser for svindlernes kyniske opfindsomhed eller mangel på medfølelse. Meget tyder på, at svindlerne lige nu går især efter ældre kvinder, men ingen kan vide sig sikker. Svindlerne er meget overbevisende i deres historier, så flere er på det seneste blevet snydt til at udlevere deres betalingskortoplysninger og kode til NemID, hvorefter svindlerne har fået adgang til at flytte store pengebeløb," forklarer Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.

Det er især ældre kvinder, der for tiden bliver ringet op. Det er en tendens, der før er set.
Jan Mågårds opfordring er, at alle tager en snak med deres forældre og bedsteforældre om denne type svindel:

"Vi må alle hjælpe de ældre, så de kan blive klædt på til at gennemskue svindlerne og til at sige nej i telefonen eller simpelthen smække på. Man skal aldrig udlevere sine personlige oplysninger - heller ikke selvom personen i telefonen virker til at kende dig eller oplyser, at du har været udsat for svindel. Ingen med gode hensigter vil nogensinde bede om at få adgang til eller en kopi af et NemID eller konto- og betalingskortoplysninger." siger  Jan Mågård.

"Del endelig det budskab med dine forældre eller bedsteforældre, for de ældre ser måske ikke selv de aktuelle advarsler og gode råd," opfordrer han.

Jan Mågård tror, at svindlerne går efter ældre personer, da de typisk er et lettere offer for svindlerne end de yngre:

"De unge er vant til at navigere på de digitale platforme og er fra barnsben blevet dunket i hovedet med risikoen for IT-svindel, og så tør de stille kritiske spørgsmål overfor autoriteter," forklarer Jan Mågård. Han har dog ikke nogen forklaring på, hvorfor det lige nu typisk er ældre kvinder, svindlerne går efter.

Sådan spærrer du NemID eller betalingskort

Hvis du har mistet dit NemID nøglekort eller har mistanke om, at nogen misbruger det eller har adgang til det, skal du straks spærre det via hjemmesiden www.nemid.nu.
Du skal også straks spærre dit betalingskort, hvis du har mistanke om, at nogen kender dine kortoplysninger. Det gør du ved at kontakte dit pengeinstitut eller Nets.

Gode råd til at undgå svindel:

  • NemID er personligt. Du må aldrig udlevere dit NemID til andre
  • Med NemID-app’en undgår du at have fysiske nøglekort, der kan blive fotograferet, stjålet, eller som kan mistes
  • Brug ikke en offentligt tilgængelig computer, når du anvender dit NemID
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller NemID, skal du straks kontakte din bank og få dem spærret
  • Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre. Din bank ringer aldrig for at få koder af dig til at hjælpe dig med et problem i Netbank
  • Del ikke dine betalingskortoplysninger med andre. Din bank eller lignende vil aldrig bede om disse
  • Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek fx adressen)
  • Vær opmærksom, hvis du bliver bedt om at betale et restbeløb for levering af en pakke eller vare. Fragten er altid betalt sammen med varen
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet 

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^