Mange over 60 dumper i viden om rettigheder ved netkøb 

Det er en skrøne, at nethandel kun er for unge. En rundspørge blandt ældre, der handler på nettet, viser, at seks ud af ti over 60 år siger, at de bruger flere eller væsentligt flere penge på blandt andet at købe rejser, computere og kulturoplevelser på nettet end for fem år siden. Men knap halvdelen ved eksempelvis ikke, at de har 14 dages fortrydelsesret på mange af de produkter, de køber på nettet. Det viser rundspørgen, der er foretaget af Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt 1084 forbrugere over 60 år.

”Det er rigtig positivt, at mange over 60 år i stigende grad griber mulighederne for at handle på nettet. Men du risikerer at snyde dig selv, hvis du ikke kender dine rettigheder,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels C. Beier.

Generelt har folk over 60 år et bedre kendskab til deres forbrugerettigheder end de 15-19-årige, når det kommer til den to-årige reklamationsret, og det forhold, at der ikke automatisk er returret i fysiske butikker. Men ved køb på nettet er den ældre del af befolkningen lige så udfordret, som teenagerne er. Eksempelvis ved knap 70 procent af de over 60-årige ikke, hvad de har ret til, hvis de køber en brugt vare på nettet, der ikke lever op til deres forventninger.

”Tallene indikerer, at en stor del af de ældre kan gøre sig selv en tjeneste ved at sætte sig ind i deres forbrugerrettigheder. Det kan de eksempelvis gøre på forbrug.dk, hvor der er gode råd at hente,” siger Niels C. Beier.

Selvom der er huller i de ældres kendskab til deres rettigheder på nettet, er de fleste trygge ved at handle dér. Næsten otte ud af ti er lige så trygge eller mere trygge ved at handle på nettet i forhold til at handle i en fysisk butik.

Fra i dag kan forbrugerne blive klogere på deres rettigheder, når den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, lancerer et tema rettet mod forbrugere over 60.

Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^