Foto: Peter Hartley

Flere vælger økologisk frugt og grønt 

Salget af økologiske dagligvarer steg sidste år med 6 procent. Stigningen mærkes blandt andet ved onlinehandel, og derfor udfordrer nemlig.com nu de traditionelle supermarkeder ved, at tilbyde et endnu større udvalg af økologisk frugt og grønt.

Online supermarked størst på økologisk frugt og grønt
Salget af økologiske føde- og drikkevarer i landets supermarkeder og varehuse udgjorde, ifølge Danmarks Statistik, 6,2 mia. kr. i 2014, og det er seks pct. mere end året før målt i løbende priser. Det mærker man hos onlinekæden nemlig.com.
"Indkøb af dagligvarer på nettet er fremtiden, fordi vi kan skabe et bedre liv for danskerne bl.a. gennem et større og mere inspirerende varesortiment. Økologi har aldrig været mere oppe i tiden end nu, og derfor har vi skabt Danmarks største udvalg af økologisk frugt og grønt, så vores kunder virkelig har noget at vælge i mellem,” siger Stefan Plenge, stifter og direktør, nemlig.com.
nemlig.com, der siden lanceringen i 2010 har vokset sig til Danmarks største online supermarked, har netop investeret massivt i et 36.000 kvadratmeter stort lager- og logistikcenter. Den megen nye plads skal bl.a. bruges til en massiv vareudvidelse indenfor økologi.

Fysiske supermarkeder halter efter
Det øgede fokus på økologi online kan, ifølge Stefan Plenge, ses af en stikprøve foretaget af nemlig.com blandt danske supermarkeder, hvor det fremgår, at udvalget af frugt og grønt er klart størst inden for onlinehandel.
”Det bør og skal være nemt for danskerne at vælge økologi, men flere fysiske supermarkeder halter efter, når det kommer til udvalget” siger Stefan Plenge.

Forventer en fortsat stigning i salget af økologi
nemlig.com forventer de kommende år, at flere forbrugere vil købe økologiske varer – også på nettet, da flere og flere danskere vil have mere sundhed på middagsbordet.
”Vores undersøgelser viser, at online-indkøbene ofte kommer fra danskere med en travl hverdag, hvor de har brug for at kunne foretage sunde valg. Derfor satser vi benhårdt på økologi fremover, da vores målgruppe placerer en stor del af deres indkøb her,” siger Stefan Plenge.

Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^