Ny markedsføringslov skal beskytte bedre mod spam, skjult reklame og priser uden moms

Ny markedsføringslov skal beskytte bedre mod spam, skjult reklame og priser uden moms 

I april vedtog Folketinget en ny markedsføringslov, der blandt andet skal skabe klarhed omkring forbrugers rettigheder og virksomheders forpligtelser, når markedsføringen sker på internettet og de sociale medier, som fx Facebook, Twitter og via bloggere. Den nye lov trådte i kraft 1. juli 2017, og i den forbindelse har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgivet nye forbrugervejledninger, der forklarer hvordan den nye lov skal være med til at sikre dig som forbruger mod spam, skjult reklame og priser uden moms.

Skjult reklame på blogs og sociale medier
På blogs og sociale medier kan man ofte læse skribenters anbefalinger af et produkt eller en ydelse. Oftest drejer det sig om en uafhængig skribents objektive mening, men ind i mellem kan anbefalinger være farvet af, at virksomheden bag produktet har betalt for at få en positiv omtale. Med den nye markedsføringslov skal virksomheder sørge for, at forbrugerne ikke er i tvivl, når de har betalt for god omtale, så man som forbruger kan have de samme forbehold overfor anbefalingen, som man har overfor andre reklamer. Læs mere på Forbrug.dk  

Priser skal altid oplyses inklusive moms
Ifølge Forbrugerombudsmanden, så overholder alt for mange virksomheder ikke loven om at angive priser inklusiv moms over for forbrugere. Men ifølge lovgivningen skal priser til forbrugere altid være inklusive moms. Det gælder også priser oplyst i annoncer. Får du oplyst en pris uden moms, er det en overtrædelse af markedsføringsloven og dermed strafbart. Læs mere på Forbrug.dk

Nedbring mængden af spam i din mailboks og reklamer i postkassen
Spam er en pestilens, som er svær at få bugt med. Mens spam fra udenlandske virksomheder som regel kun kan bremses med spamfiltre, så er danske virksomheder underlagt den danske markedsføringslov, som gør det ulovligt for virksomheder at sende reklamer til dig via mail, SMS eller MMS, medmindre du selv har bedt om det. I Danmark kan du tilmed slippe for reklamer i brevkassen ved at meddele CPR-registret i din bopælskommune, at du vil være fri for reklamer.

Med den ny markedsføringslov er danske virksomheder tvunget til at samarbejde og overholde regler, som skal beskytte forbrugerne mod spam, skjult reklame og priser uden moms. Men selvom reglerne er strammet, så henstiller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til, at man som altid er opmærksom, når man færdes på nettet. Forbrugerrådet har udarbejdet et række gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du vil nedbringe mængden af reklamer i mailboks og postkasse:

  • Vær opmærksom, når du oplyser din elektroniske adresse. Måske accepterer du at modtage reklamer på mail eller mobiltelefon
  • Meld dig til Reklamer - Nej tak - så slipper du for at modtage reklamer og gratisaviser
  • Meld dig til Robinsonlisten hos din kommune – så kan du slippe for reklamer, der er stilet personligt til dig, og telefonsælgere. Husk, at hele husstanden skal være tilmeldt Robinsonlisten, hvis I vil være helt fri for telefonsælgere
  • Kontakt virksomheden, hvis det kun er enkelte virksomheder, du ikke ønsker reklamer fra
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^