Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday

Tøj og sko ser ud til at blive danskernes favoritter til Black Friday i år efterfulgt af elektronik. Det er især midaldrende københavnere, som køber nye sweatre og sko, viser en ny undersøgelse fra Nets

Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday 

Danskerne kommer til at lægge pres på tøj- og skobutikkerne, når Black Friday går i gang fredag den 27. november. Ifølge en ny YouGov-undersøgelse fra Nets svarer 55 procent af danskerne, at de har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories, og dermed ser varegrupperne ud til at blive de mest populære til årets Black Friday.

Tøj, sko og elektronik - og julegaver

Elektronik står traditionen tro også højt på forbrugernes indkøbsliste. 44 procent af danskerne går efter et nyt fjernsyn, de nyeste elektronikgadgets eller noget helt tredje på Black Friday. 64 procent af forbrugerne vil i øvrigt bruge tilbuddene til at købe julegaver til venner og familie.

"Så der kommer nok til at ligge mange sweatre og sko under juletræet igen i år. Men næsten en tredjedel af de adspurgte går også efter indretning til boligen, skønhedsprodukter og legetøj," siger Natalia Laursen, der er marketingchef hos Nets.

Midaldrende shopper mest tøj

Det er især den midaldrende del af den danske befolkning, som står for det største indkøb af de mest populære varer. Hele 59 procent af de 40-49-årige svarer nemlig, at de planlægger at shoppe løs i tøj- og skobutikkerne, og 51 procent i samme aldersgruppe ser ud til at gå efter elektronik på den store handelsdag.

"Det er forbrugere mellem 40 og 49 år, der kommer til at købe mest af Black Friday-favoritterne. Måske fordi de har flere penge til dyrere varer og luksusforbrug. Overordnet set er det dog gruppen af unge mellem 18 og 29 år, hvor flest har tænkt sig at shoppe på Black Friday. 72 procent af de unge planlægger at shoppe alt fra tøj til bolig- og haveartikler," fortæller Natalia Laursen.

Forskellige indkøbsmønstre i regionerne

Undersøgelsen viser også, at der er forskel på købet af enkelte varegrupper på Black Friday blandt de danske regioner. Imens københavnerne står bag storsalget af tøj, sko, accessories og elektronik, vil nordjyderne shoppe mest inden for bolig- og haveartikler og oplevelser. Og så bliver salget af legetøj størst hos sjællænderne, hvor indkøbet af skønhedsprodukter vil være størst blandt fynboerne.

"Generelt kan vi se, at de mest populære varer bliver købt af københavnerne. Blandt de 52 procent danskere, som har planer om at shoppe på Black Friday, svarer 57 procent af københavnerne nemlig, at de vil shoppe tøj, sko og accessories, og 46 procent af dem kommer til at købe elektronik," fortæller Natalia Laursen.

Tøj til kvinder – elektronik til mænd

Udover geografiske forskelle er der også en markant forskel blandt kvinder og mænd, når det kommer til, hvilke varer de hver især foretrækker. Ikke overraskende kommer 62 procent af kvinderne til at putte tøj, sko og accessories i indkøbskurven, imens 61 procent af mændene har tænkt sig at købe mere elektronisk udstyr.

"Når tilbudsjagten til Black Friday skydes i gang, er det nok kvinderne, der står forrest i køerne til tøj- og skobutikkerne og mændene, som venter ved elektronikforretningerne. Men det bliver mest til digitale køer på grund af corona. En tredjedel af forbrugerne afslører, at de udelukkende kommer til at handle online, imens 6 procent udelukkende vil handle i de fysiske butikker. Fordi tilbuddene strækker sig over længere tid, bliver gæsternes visit også spredt over længere tid," siger Natalia Laursen.

Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet 

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^