Designertøj skuffer

Designertøj skuffer 

Flere sager i Forbrugerklagenævnet viser, at kvaliteten af det dyre designertøj skuffer forbrugerne.

Design og mærker går ikke nødvendigvis hånd i hånd med kvalitet. Det skal forbrugerne holde sig for øje, når de køber tøj, for det kan blive slidt lige så hurtigt som andet tøj...

Kvaliteten af det dyre designertøj skuffer

Forbrugerne betaler dyrt for design og mærkevare, når de køber tøj. For hvis man tror at den højere pris er en garanti for kvaliteten, kan man blive skuffet. Flere sager i Forbrugerklagenævnet viser, at kvaliteten af det dyre designertøj skuffer forbrugerne. For designertøj og mærkevarer bliver ofte slidt lige så hurtigt som andet tøj, og der er sjældent hjælp at hente i lovgivningen. De erhvervsdrivende vinder sager om f.eks. dyre strømper, hvor maskerne løber, mærkevarebukser, som giver sig flere størrelser, farver, der løber ud, syninger, der går op og hår på pelskraver, der bliver slidt af.
”Afgørelserne viser, at forbrugerne ikke nødvendigvis kan forvente, at et stykke tøj er 10 gange så godt, eller holder 10 gange så længe, når det er 10 gange så dyrt”, siger Henrik Lundgaard Sedenmark, jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Derfor bør man som forbruger gøre op med sig selv, om man vil betale dyrt for design og mærkevare, for de to ting går ikke nødvendigvis hånd i hånd med kvalitet.

Forbrugerne oplever også skuffelser, når de afleverer deres dyre tøj på renseri. Hvis deres tøj ser snusket og misligholdt ud, når det kommer tilbage fra rens, så klager forbrugerne i den tro, at det er renseriet, der har behandlet tøjet forkert.
”Tøj kan godt blive ødelagt af en forkert renseribehandling, men det er ikke nødvendigvis derfor det ser slidt og snusket ud efter en tur på renseriet. Problemet kan ligeså godt være, at når renseriet har fjernet skidtet, så bliver det tydeligt, at stoffet er slidt – også selvom tøjet har været dyrt”, siger Henrik Lundgaard Sedenmark, jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Forbrugerne taber dog ikke alle sager om tøj, som de indbringer for Forbrugerklagenævet.
”Vi ser sager, hvor der er fejl ved materialet, eller den måde tøjet er fremstillet på. Hvis det er årsagen til, at tøjet er gået i stykker falder nævnets afgørelser ud til forbrugernes fordel”, siger Henrik Lundgaard Sedenmark.

Hvad kan du for eksempel klage over:

- Hvis tøjet slides uens, kan det være tegn på materiale eller fabrikationsfejl
- Hvis tøjet er ødelagt af forkert renseribehandling
- Hvis tøjet er ødelagt af vask og rens, selv om du har fulgt rense- og vaskeanvisningerne i tøjet

Forbrugernyt
Sikkerhedsstyrelsen: Oplad aldrig telefonen i sengen! 

Hvert år rykker danske brandvæsener ud til omkring 3.500 brande i boliger. Mindst 10 procent af de brande er relateret til elprodukter- eller installationer. Nu advarer Sikkerhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen samt Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og opfodrer til sikker opladning, så…

Læs mere
Sensommer
Fødevarestyrelsen: Spis ikke hyldebær rå 

Opkast, diarré og kvalme. Det er blot nogle af de ubehageligheder man risikerer, hvis man spiser sensommerens saftspændte hyldebær rå. Til gengæld er det lille bær en delikatesse, hvis man tager de nødvendige forholdsregler.

Læs mere
Forbrugernyt
Spisesvampe og bærs giftige dobbeltgængere 

I den danske natur gror mange gode spisesvampe, men da flere af dem har giftige dobbeltgængere, er det vigtigt altid at sikre sig, at det er en spisesvamp, du har fundet.

Læs mere
Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du en brandsikker Sankt Hans aften 

Mange danskere ventes at holde Sankt Hans aften i baghaven, hvor man selv tænder op i bål og synger midsommervisen. Her er det vigtigt at tage de rette forholdsregler, så det hyggelige bål ikke udvikler sig til en uønsket brand.

Læs mere
Forbrugernyt
Send ikke dyrene til Bloksbjerg 

Torsdag tændes Sankt Hans bålet, og heksen sendes til Bloksbjerg med Midsommervisen. Desværre fanges mange dyr i bålets flammer, fordi de ser brændebunken som det perfekte skjulested. Bålet bør derfor flyttes og ombygges, inden det tændes.

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^