De 12-16 årige gennemskuer reklamerne

De 12-16 årige gennemskuer reklamerne

De 12-16 årige gennemskuer reklamerne 

Unge mellem 12 og 16 år er kompetente forbrugere, som udmærket kan gennemskue de fleste kommercielle budskaber i markedsføringen via nye kanaler som mobiltelefon-markedsføring ...

Unge mellem 12 og 16 år er kompetente forbrugere, som udmærket kan gennemskue de fleste kommercielle budskaber i markedsføringen via nye kanaler som mobiltelefon-markedsføring, product placement i film og sponsorater.

Det fremgår af Forbrugerstyrelsens nye Ren Besked om Markedsføring til børn og unge, som udsendes i dag.

Internettet, mobiltelefonen og MP3-afspilleren er en selvfølge for langt de fleste børn og unge mellem 12 og 16 år. Men samtidig giver teknikken og sammensmeltningen af dem helt nye muligheder for virksomhederne for at få kontakt til børn og unge. Og på nogle enkelte områder oplever de unge selv, at det er svært at gennemskue reklamerne.

De markedsføringskanaler, der er svære at identificere som markedsføring og som forventes at vokse inden for de kommende 3-5 år, er chatrobotter, product placement i computerspil, virale film, søgemaskiner, mobilportaler og blogs. Det viser ifølge familie- og forbrugerminister Lars Barfoed, at der fortsat er behov for fokus på markedsføring over for børn og unge.

"I foråret vedtog Folketinget en ny og skærpet markedsføringslov, der sikrer en udbredt beskyttelse af børnene. Men de nye markedsføringskanaler er båret af nye teknologier, og internettet er et internationalt fænomen, hvor lovregler ikke altid er den bedste eller eneste løsning. Derfor er det vigtigt, at de unge også lærer at håndtere de nye reklameformer. Forbrugerstyrelsen offentliggør derfor i dag et informationsmateriale om de nye markedsføringsformer rettet til familierne", siger minister for familie- og forbrugeranliggender, Lars Barfoed.

Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^