Dansk dagligvarehandel: Kunderne tager hensyn og holder afstand 

Alle danske dagligvarebutikker har de seneste dage taget en lang række tiltag, der minimerer risikoen for, at corona-virus breder sig under danskernes indkøbsture. Og indtil videre synes de nye tiltag at virke; kunderne har forstået budskabet, holder afstand og optræder hensynsfuldt i butikkerne.

Det er den samlede melding fra Salling Group, Coop, Dagrofa, Rema 1000, Lidl, Aldi, 7-Eleven, Circle K, Q8, Løvbjerg, ABC Lavpris og De Samvirkende Købmænd i øvrigt, der for første gang har sat sig sammen for at sikre den bredest gennemførsel af tiltag, der skal reducere risikoen mest muligt.
Blandt de tiltag, der er gennemført eller ved at blive implementeret:

  • Skilte i alle butikker med regler og råd om korrekt adfærd i butikkerne
  • Afstandsmarkører i gulvet, der sikrer, at kunderne holder afstand, specielt ved kassen
  • Etablering af plexiglas ved kasselinien, for at skabe afstand mellem kunder og medarbejdere
  • Informationskampagner

Erfaringen fra samtlige aktører er, at kunderne i den grad har forstået budskabet. De holder afstand og optræder meget hensynsfuldt i butikkerne. Omsætningen, der de seneste dage er tilbage på helt normalt niveau, er blevet spredt ud over hele dagen i større omfang end tidligere, så der er færre kunder på samme tid i forhold til normalt.


Men det er stadig afgørende, at alle sørger for at holde afstand og følge myndighedernes retningslinjer. Derfor vil alle kæder intensivere deres informationsindsats, lokalt og landsdækkende, de kommende dage for at sikre, at den positive adfærd i butikkerne fastholdes. Her opfordres kunderne til fortsat at følge de gode råd, eksempelvis: Husk at sprede indkøb over dagen, kom kun en, når man handler, vask hænder/sprit af inden og følg myndighedernes anbefalinger.

Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^