Tænk før du deler: Hjælp med at bekæmpe misinformation om Corona 

"Spis rå hvidløg og masser af C-vitamin, skyld munden i alkohol og eddike, drik urteteer, tag kosttilskud med natriumklorit og homøopatiske dråber..."

Når den ubærlige sandhed er, at ingen pille, vaccine eller andet endnu har vist sig at kunne kurere eller forhindre virussen, så er det svært ikke at lade sig forføre af uvidenskabelige helseråd om, hvordan man beskytter sig mod Corona.

Nogle gange præsenteres de så overbevisende, at man tror der er tale om fakta, og på nettet, hvor historierne dukker op nærmest side om side med historier fra saglige nyhedsmedier, kan det være rigtig svært at navigere og forholde sig kritisk.

Men dér hvor man måske især risikerer at blive forledt, er hvis venner og bekendte ukritisk deler links. Når man modtager et link fra en fremmed, vil de fleste af os helt automatisk forholde os kritisk, men vil vi være lige så forbeholdne, når linket kommer fra en god ven?

For at mindske udbredelsen af misinformation opfordrer Beredskabsstyrelsen med #TænkFørDuDeler-kampagnen til, at man bruger sin sunde fornuft, inden man deler indhold på sociale medier. I den forbindelse er der udarbejdet 5 råd, som skal minde os om, hvor vigtigt det er, at vi alle forholder os kritiske til den information vi præsenteres for.

Følg Beredskabsstyrelsens fem råd:

  1. Tænk dig om
    Ved store hændelser flyver der mange informationer rundt på de sociale medier. Noget af den information kan være gavnlig – andet ikke. Når rigtig mange siger noget på samme tid, kan vigtige informationer drukne i larmen. Tænk dig derfor om, når du skriver. Hjælper dit indlæg med fx at skabe et overblik eller udtrykke medfølelse? Eller forvirrer det?

  2. Skab overblik
    Du kan være med til at give andre et bedre overblik over eksempelvis en større oversvømmelse eller væltede træer efter en storm, hvis du deler billeder eller tekst og angiver, hvor billedet er taget. Vær dog meget opmærksom på kun at dele information og billeder, der ikke skader andre eller myndighedernes arbejde.

  3. Brug hashtags
    Hvis dit opslag kan være nyttigt for f.eks. at give andre overblik over situationen, så benyt de hashtags, som er oplagte, eller som andre bruger. På den måde vil dit indlæg på sociale medier blive lettere at finde for andre. Undgå på den anden side at ’støje’ ved at bruge hashtags til opslag, som ikke er relevante i emnekategorien.

  4. Del billeder med omtanke
    Er folk kommet til skade omkring dig, så lad være med at tage billeder af dem. På den måde skåner du eventuelle pårørende for at opdage tilskadekomne slægtninge på sociale medier. Undlad i det hele taget at tage og dele billeder af folk, som kan genkendes, uden deres samtykke.

  5. Del bekræftet info, bekæmp rygter
    Vær kildekritisk, inden du videreformidler, deler eller liker indhold i forbindelse med ulykker og katastrofer. Kommer informationen fra et troværdigt sted? Er der andre, som uafhængigt siger det samme, er der en myndighed bag informationen? Ser du noget på sociale medier, som ikke er sandt, så stil gerne kritiske spørgsmål, men lad være med at videreformidle det. På den måde gør du det nemmere at skelne brugbar information fra rygter.
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^