At være eller ikke være - rejesalat

At være eller ikke være - rejesalat 

Hvor meget kan vi stole på, at de fødevarer vi køber, er det, de giver sig ud for at være?

Hvor meget kan vi stole på, at de fødevarer vi køber, er det, de giver sig ud for at være? Jyllandsposten fortæller om en kunde, der har købt en aldeles uspiselig udgave af Royal Greenlands limemarinerede laks.

Kunden har selv været i fødevareindustrien og efter at have smidt laksen i skraldespanden, giver han sig til at undersøge pakningen og finder ud af, at den er forarbejdet i Polen.

Han havde købt laksen, fordi han kender Royal Greenland, som et hæderkronet dansk firma. På pakningen fremgår det, at laksen er opdrættet i Norge og andre lande. At den har taget en tur til Polen og retur fremgår kun af autorisationsnummeret, som ret sikkert ikke er det første, man kigger på.

Samme avis har også undersøgt kvaliteten af hakket oksekød og fandt her frem til, at alt oksekød taber ca. 25% ved stegning. Det er en stor procentdel at efterlade på stegepanden.

Yndlingseksemplerne er mayonnaise salater, der kalder sig et, men rent faktisk består af noget andet. Rejesalat med en masse lyserøde dimser, hvoraf kun de ca. 5-15% i virkeligheden er rejer.

Forbrugerrådet har igennem mange år kæmpet hårdt for at markedsføringen skulle svare til indholdet af pakningen, men til stadighed kan man finde “hjemmelavet” det ene eller det andet, og det udtryk må man vel nok stille sig tvivlende overfor, når det bliver brugt om industrivarer.

Det bliver en stor dag, når reklamen på ydersiden af pakken, svarer til indholdet!

Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^