"Har reklamer på internettet for nylig fået dig til at købe eller ønske dig et bestemt produkt? Synes du, at det er en fordel eller en ulempe med reklamer på nettet?"
Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed sætter den første af fem debatter i gang på www.ungidebat.dk mandag den 21. august.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender vil undersøge børn og unges syn på reklamer på internettet: Har de brug for hjælp til at gennemskue de nye reklameformer? Og hvordan oplever de unge selv reklamerne?
”Med de unges debatpanel ønsker jeg at give de unge en stemme. De unge skal have mulighed for at diskutere og selv sætte ord på de problemer, de møder i familien, i deres egen hverdag og som nye forbrugere”, siger familie- og forbrugerminister Lars Barfoed.
På hjemmesiden www.ungidebat.dk kan alle unge komme i dialog med hinanden og med familie- og forbrugerministeren. Og en række 9. klasser har sagt ja til at debattere de fem emner i skoleundervisningen i løbet af efteråret og vinteren. Ministeriet har lavet særligt undervisningsmateriale til klasserne, som også kan hentes på hjemmesiden og bruges af andre. En gruppe unge fra 9. klasserne vil mødes to gange på træffet ”Ungdomsforum” for at samle op på diskussionerne. Bagefter overrækker de deres anbefalinger til ministeren.
”På www.ungidebat.dk går vi i dialog med børn og unge for at lære mere om deres holdninger og behov. Vi vil simpelthen inddrage de unge i udvikling af ny politik og blive endnu bedre til at målrette vores indsatser og information overfor børn og unge”, siger familie- og forbrugerminister Lars Barfoed.
”Ung i debat – de unges debatpanel” er et samarbejdsprojekt mellem Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, CVU Jelling og et netværk af samfundsfagslærer og 9. klasser i Danmark.