Det skal være nemmere at finde ud af, hvad det koster at tage et lån, at få behandlet tænderne hos tandlægen eller at få malet stuen.
Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed har i dag fremlagt Forbrugerredegørelse 2005 og en stribe politiske initiativer, som skal gøre det lettere at være forbruger.
”Dagens gode nyhed er, at forbrugerforholdene i Danmark generelt er gode. Forbrugerne er generelt tilfredse med de varer og ydelser, de køber. Og mange synes, at de kan overskue forskellene i pris og kvalitet. Men der er stadig et stykke vej igen, hvis vi vil have de allerbedste forbrugerforhold,” siger Lars Barfoed.
Forbrugerredegørelsen viser blandt andet, at:
Forbrugerne har svært ved at overskue og sammenligne priser og kvalitet, når de køber serviceydelser
Børn og unge i et stort omfang bliver udsat for markedsføring, som påvirker dem, og at der hele tiden kommer nye markedsføringsmetoder til
Der er store prisforskelle på forbrugslån, og mange forbrugere kender ikke prisen på deres eget lån
Forbrugerne i mange tilfælde er utilfredse med malernes arbejde og ikke har sørget for at få lavet en præcis aftale, inden arbejdet blev udført
Forbrugerne har svært ved at overskue priserne på markedet for tandpleje, og at branchen kan blive bedre til at oplyse om priserne
34 procent af de erhvervsdrivende og 56 procent af forbrugerne kender købelovens regler.
”Jeg vil gøre mit til, at det bliver lettere at være forbruger. Også når man bevæger sig ind på et mere kompliceret marked. Men det er ikke min opgave som minister at fortælle forbrugerne, hvor de skal købe hvilke ydelser. Det er den enkelte forbrugers eget valg og ansvar” siger Lars Barfoed.
For at forbedre forbrugernes forhold søsætter regeringen derfor en række initiativer. Blandt andet vil den:
Arbejde for at få oprettet flere private, godkendte ankenævn og gennem lovgivning forpligte en række tjenesteydere til at give klar prisoplysning
Oplyse børn og deres forældre om nye former for markedsføring og gennem lovgivning sikre, at reklamer rettet mod børn og unge tager hensyn til børns godtroenhed
Øge forbrugernes mulighed for at overskue markedet for lån ved at revidere reglerne for prisoplysninger
Sigte mod at få udarbejdet og udbredt en standardaftale, som kan bruges ved tilbudsgivning og aftaler mellem private og håndværkere
Arbejde for at tandlægernes prisoplysning bliver mere overskuelig for forbrugerne gennem regler, oplysning af forbrugerne og ved at opfordre branchen til at tage ansvar
Via Forbrugerstyrelsen og i tæt dialog med brancherne informere forbrugere og butiksansatte om købeloven.