Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som ’heated tobacco', 'heat-not-burn' eller 'heatsticks'.

Ifølge tobaksproducenten Philip Morris International, der står bag IQOS, så er konceptet udviklet med henblik på, at få voksne rygere til at droppe cigaretterne. Da man, med en IQOS, indhalerer damp fra tobak, modsat cigaretter, hvor man indhalerer tobaksrøg, så kan IQOS, ifølge producenten selv, markedsføres som et mindre sundhedsskadeligt tobaks- og nikotinprodukt.

Hos Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i besiddelse af videnskabelige studier, der bekræfter påstanden om, at produktet er mindre sundhedsskadeligt.

”IQOS -produktet fra Philip Morris afgiver færre kræftfremkaldende stoffer end cigaretter, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er mindre sundhedsskadeligt end cigaretter,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse. ”Vi har stadig ikke set videnskabelige studier, der bekræfter, at kunderne bliver mindre syge.”

I en mail henviser Christopher Arzrouni, External Affairs Manager hos Philip Morris, til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, skal have vurderet IQOS til at være mindre sundhedsfarlig end cigaretter. Men ifølge en peer-reviewed artikel, bragt i British Medical Journal (BMJ), så afgjorde FDA i juli 2020, at selvom IQOS-produktet indeholder mindre tobak og dermed potentielt færre skadelige stoffer, så må Philip Morris ikke markedsføre IQOS som et produkt, der garanterer rygere, at de, ved at skifte smøgerne ud med IQOS, har mindre risiko for tobaksrelateret sygdom.

Nye skadelige tobaks- og nikotinprodukter appellerer til unge

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

På det sociale medie, Instagram, har #iqos 55.000 følgere, og #iqos_friends 45.000 følgere. Her tilføjer unge, smukke trendsættere billeder, hvor de poserer med en IQOS i munden. Så selvom de to hashtags ikke er oprettet af Philip Morris, og selvom producenten mener, at have designet og markedsført et produkt, der henvender sig til voksne rygere, så bekræfter den overvældende interesse for produktet blandt unge på Instagram, at IQOS anses for at være en cool og trendy accessory.

”Ingen børn og unge skal være afhængige af nikotin,” siger Niels Them Kjær. ”Mens Danmark har arbejdet intenst på at nedbringe antallet af rygere, og iværksat store kampagner for at få børn og unge til at holde sig fra cigaretter, så har nye tobaks- og nikotinprodukter sneget sig ind på markedet.”

Men selvom man hos Kræftens Bekæmpelse bruger mange ressourcer på at holde øje med ulovlig og uetisk markedsføring af tobaks- og nikotinproducenternes, så får det sjældent konsekvenser for producenterne.

”Det kan det ikke komme bag på nogen, at tobaks- og nikotinproducenterne først og fremmest har fokus på bundlinjen. Men det er et problem, når deres markedsføring er på kanten af lovgivningen,” forklarer Niels Them Kjær. ”Når produkterne markedsføres i form af fx product placement, eller når kunstplakaten på cafeens væg er en kamufleret reklame for tobaks- og nikotinprodukter, så er vi ude i en gråzone, der er vanskelig at kontrollere.”

Også i udlandet har man udfordringer med tobaks- og nikotinproducenternes markedsføringsmetoder.

”Under et besøg i Berlin var jeg vidne til en happening, hvor Philip Morris præsenterede deres IQOS-produkter. Det lignede mest af alt et realityshow. Her kunne børn og unge stå og se unge, smarte, smukke mennesker med en Philip Morris IQOS i hånden,” siger Niels Them Kjær. ”Min oplevelse var, at produktet i høj grad fangede opmærksomheden hos de omkringstående unge, formentlig fordi det, i mine øjne, ligner et produkt, der bevidst er designet til en ung og købestærk målgruppe.”

Hos Kræftens Bekæmpelse er man opmærksom på denne form for markedsføring. Men selvom der foregår meget skjult og uetisk markedsføring, så er det sjældent, at det har konsekvenser for producenterne.

”Vi ser mange, og ofte meget opfindsomme, former for markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter. Men for at disse skal munde ud i straf eller påbud, så skal sagen behandles af Forbrugerombudsmanden, og her er der desværre kun afsat få ressourcer til at behandle sagerne.”

Promovering af tobaks- og nikotinprodukter på de sociale medier

Ligesom på Instagram, så præsenteres unge også på Youtube, for tobaksproducenternes markedsføring af deres produkter. Her kan de unge se, hvordan nye tobaks- og nikotinprodukter fungerer som accessoires blandt kendisser og trendsættere.

Så selvom adgang til tobaksproducentens hjemmeside kræver, at du er over 18 år, så ligger klip, som nedenstående fra fx IQOS promotion event, frit tilgængeligt for unge under 18 år, på Youtube.

 

Kilde: US regulator adds to confusion around heated tobacco products, British Medical Journal (BMJ), 2020

____

Note: 2. juli 2021

I forbindelse med at KvindeGuiden tidligere har bragt beskrivelse af tobaks- og nikotinapperatet IQOS, skriver producenten, Philip Morris International, i en kommentar til KvindeGuiden, at tal fra Vidensråd for Forebyggelse, viser, at ”kun 0,6 pct. af de unge mellem 15-29 bruger opvarmet tobak i Danmark” og ”der er ingen grund til at mistænkeliggøre IQOS, som har bevist, at det er et produkt, der kan få voksne rygere til at droppe cigaretterne.”

Derfor bringer KvindeGuiden, med denne artikel, en uddybende beskrivelse af IQOS sammen med kommentarer fra Philip Morris og Kræftens Bekæmpelses Tobaksforebyggelse.

Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader? 

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser…

Læs mere
Forbrugernyt
En god bog er populær adspredelse under Covid-19-krisen 

2020 var et usædvanligt stærkt læseår, skriver forskere ved Københavns Universitet, der står bag forskningsprojektet 'Lockdown Reading'. Deres undersøgelse af danskernes læsevaner under coronakrisen viser, at vi har læst væsentligt mere, end vi plejer. Også blandt dem, der ikke har haft mere tid for…

Læs mere
Forbrugernyt
Indeholder garnet til dit strikkeprojekt farlige kemikalier? 

Flere og flere danskere har fået gang i strikkepindene, og der er med garanti produceret masser af hjemmestrikkede sokker og trøjer under corona-krisen. Miljøstyrelsen har derfor undersøgt, om strikkegarn er belastet med kemikalier i samme grad, som færdige tekstiler kan være, og om garnet…

Læs mere
Forbrugernyt
Færre cykeluheld med cykler uden stang 

Cirka hver 5. mandlige cyklist over 65 år kører på en cykel uden en stang, og det burde flere seniorer gøre, da det kan betyde færre cykeluheld, lyder det i en aktuel kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.

Læs mere
Forbrugernyt
Boligadvokaten: Undgå at mægleren tager kontrollen over dine penge 

Vi skal undgå, at mægleren tager kontrollen over boligkøberens penge. Sådan lyder advarslen fra Danske BOLIGadvokater, som ser, at nogle af ejendomsmæglerne udnytter, at boligkøberne tror, at købsaftalen er en standard, og derfor overser, når der ”fifles” med indholdet.

Læs mere
Forbrugernyt
Sundhed.dk: Coronapas er klar 

I dag begynder den gradvise genåbning af Danmark, hvor sundhed.dk og appen MinSundhed skal give danskerne mulighed for at vise coronapas, der dokumenterer enten en negativ COVID-19 test, tidligere smitte eller et færdiggjort vaccinationsforløb. Sundhed.dk forventer, at der, den kommende tid, vil…

Læs mere
Forbrugernyt
Hver 10. dansker har fået stjålet cyklen: Sådan gør du livet surt for cykeltyven 

Forårets lyse dage og lune temperaturer betyder, at cyklen igen bliver fundet frem og bliver det foretrukne transportmiddel for mange danskere. Desværre betyder det også øget aktivitet hos cykeltyvene.

Læs mere
Forbrugernyt
Advokaten: Når naboens byggeri bliver til et mareridt 

Støj og byggerod kan hurtigt blive en belastning, når naboen i gang med en større ombygning. Og i sådanne tilfælde kan man tilmed være bekymret for, om ombygningen vil tage lys og udsigt fra ens egen bolig - eller at naboen måske endda får et nyt stort vinduesparti, så de har direkte udsigt ind i…

Læs mere
Forbrugernyt
125 millioner dåser og flasker forsvinder sporløst hvert år 

125 millioner dåser og flasker forsvinder sporløst hvert år i Danmark. Hvor de bliver af, er et mysterium, som først nu, efter 10 års efterforskningsarbejde, endelig er løst, skriver Dansk Retursystem.

Læs mere
Forbrugernyt
Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen 

Telefonen ringer, og personen i den anden ende giver sig ud for at være fx medarbejder hos Nets' sikkerhedsafdeling, dit pengeinstitut, politiet eller noget helt fjerde. Medarbejderen siger, at vedkommende blot vil gøre dig opmærksom på, at der i øjeblikket er svindlere, som forsøger at hæve penge…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^