Arvingernes tidligere forhold til hinanden spiller en stor rolle i forbindelse med behandlingen af et dødsbo.

Advokaten: 5 trin til at undgå en arvestrid 

En arvesag handler ikke kun om penge og paragraffer. Det handler tit også om følelser, og det kan få gamle familiestridigheder til at blusse op, når arven skal fordeles. Mange søger professionel hjælp hos en konfliktmægler, før fordelingen af indbo, smykker og fotos går galt.

Arvingernes tidligere forhold til hinanden spiller en stor rolle i forbindelse med behandlingen af et dødsbo. Konfliktmægler og advokat Lisbeth Darling Wegener fra Ret&Råd Advokater ved, hvor mange følelser fordeling af arv sætter i gang.

"En dødsbobehandling kan give klassiske konflikter om, hvem der skal arve oldemors broche, men det kan også handle om at en af arvingerne ønsker at overtage barndomshjemmet. Det kan skabe splid i hele familien. Som advokat i arvesager oplever jeg ofte, at klienterne bliver overrasket over de andre arvingers holdninger, og de har svært ved at genkende deres familiemedlemmer, " siger Lisbeth Darling Wegener.

Men man kan helt undgå, at arven splitter familien på den måde. Konfliktmægling, også kaldet mediation, er en alternativ konfliktløsningsmetode, hvor arvingerne går igennem et struktureret mæglingsforløb ledet af en konfliktmægler.

"Metoden er særdeles velegnet til at løse konflikter mellem arvinger, da den giver mulighed for at opretholde familierelationen og få boet afsluttet på en god måde. Konflikter, der ellers kunne ende i en lang og dyr retssag, bliver løst, før det kommer dertil, " siger Lisbeth Darling Wegener.

5 trin til undgå en arvestrid

Ret&Råd-advokaten er certificeret konfliktmægler, og hun beskriver her konfliktmæglingens fem faser:

  1. Processen begynder med oplysning om de generelle principper for konfliktmægling og overblik over forløbet. Hver arving får mulighed for at fortælle om sagen set fra deres synspunkt og konfliktmæglerens opgave er at skabe gensidig forståelse.
  2. Når parterne har givet deres syn på sagen, aftaler de med konfliktmægleren, hvilke konkrete problemstillinger, der skal forsøges løst. Det kaldes for afgrænsningsfasen.
  3. Når problemstillingerne er fastlagt, skitserer man forskellige løsningsmodeller. Der er ikke nogen løsningsmodeller, der er rigtige eller forkerte.
  4. I forhandlingsfasen kan det være hensigtsmæssigt, at afholde separate møder, hvor konfliktmægleren taler med en part ad gangen.
  5. Hvis forhandlingen ender ud i en konkret aftale mellem parterne skrives denne aftale ned i den afsluttende fase.

I tilspidsede situationer guider en konfliktmægler altså parterne igennem et forløb for at finde en løsning på konflikten, som alle parter kan acceptere.
"Det er helt afgørende, at alle kan se sig selv i den endelige aftale. Selv de mest komplekse konflikter kan løses på den måde. Det kræver kun, at der er vilje til at se muligheder og søge løsninger," siger advokat Lisbeth Darling Wegener.
 

Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader? 

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser…

Læs mere
Forbrugernyt
En god bog er populær adspredelse under Covid-19-krisen 

2020 var et usædvanligt stærkt læseår, skriver forskere ved Københavns Universitet, der står bag forskningsprojektet 'Lockdown Reading'. Deres undersøgelse af danskernes læsevaner under coronakrisen viser, at vi har læst væsentligt mere, end vi plejer. Også blandt dem, der ikke har haft mere tid for…

Læs mere
Forbrugernyt
Indeholder garnet til dit strikkeprojekt farlige kemikalier? 

Flere og flere danskere har fået gang i strikkepindene, og der er med garanti produceret masser af hjemmestrikkede sokker og trøjer under corona-krisen. Miljøstyrelsen har derfor undersøgt, om strikkegarn er belastet med kemikalier i samme grad, som færdige tekstiler kan være, og om garnet…

Læs mere
Forbrugernyt
Færre cykeluheld med cykler uden stang 

Cirka hver 5. mandlige cyklist over 65 år kører på en cykel uden en stang, og det burde flere seniorer gøre, da det kan betyde færre cykeluheld, lyder det i en aktuel kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.

Læs mere
Forbrugernyt
Boligadvokaten: Undgå at mægleren tager kontrollen over dine penge 

Vi skal undgå, at mægleren tager kontrollen over boligkøberens penge. Sådan lyder advarslen fra Danske BOLIGadvokater, som ser, at nogle af ejendomsmæglerne udnytter, at boligkøberne tror, at købsaftalen er en standard, og derfor overser, når der ”fifles” med indholdet.

Læs mere
Forbrugernyt
Sundhed.dk: Coronapas er klar 

I dag begynder den gradvise genåbning af Danmark, hvor sundhed.dk og appen MinSundhed skal give danskerne mulighed for at vise coronapas, der dokumenterer enten en negativ COVID-19 test, tidligere smitte eller et færdiggjort vaccinationsforløb. Sundhed.dk forventer, at der, den kommende tid, vil…

Læs mere
Forbrugernyt
Hver 10. dansker har fået stjålet cyklen: Sådan gør du livet surt for cykeltyven 

Forårets lyse dage og lune temperaturer betyder, at cyklen igen bliver fundet frem og bliver det foretrukne transportmiddel for mange danskere. Desværre betyder det også øget aktivitet hos cykeltyvene.

Læs mere
Forbrugernyt
Advokaten: Når naboens byggeri bliver til et mareridt 

Støj og byggerod kan hurtigt blive en belastning, når naboen i gang med en større ombygning. Og i sådanne tilfælde kan man tilmed være bekymret for, om ombygningen vil tage lys og udsigt fra ens egen bolig - eller at naboen måske endda får et nyt stort vinduesparti, så de har direkte udsigt ind i…

Læs mere
Forbrugernyt
125 millioner dåser og flasker forsvinder sporløst hvert år 

125 millioner dåser og flasker forsvinder sporløst hvert år i Danmark. Hvor de bliver af, er et mysterium, som først nu, efter 10 års efterforskningsarbejde, endelig er løst, skriver Dansk Retursystem.

Læs mere
Forbrugernyt
Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen 

Telefonen ringer, og personen i den anden ende giver sig ud for at være fx medarbejder hos Nets' sikkerhedsafdeling, dit pengeinstitut, politiet eller noget helt fjerde. Medarbejderen siger, at vedkommende blot vil gøre dig opmærksom på, at der i øjeblikket er svindlere, som forsøger at hæve penge…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^