Filmpræmiere - vind billetter


ERROR: Content Element with uid "2420" and type "mailform" has no rendering definition!

Filmpræmiere - vind billetter

Filmpræmiere - vind billetter 

Blomsterne fra Yorkshire - de udvikler sig i trin, og hvert trin er smukkere end det foregående. Men det sidste er det smukkeste !

'Yorkshires blomster er som Yorkshires kvinder. De udvikler sig i trin, og hvert trin er smukkere end det foregående. Men det sidste er det smukkeste!
Denne smukke hyldest skyldes John, som bliver opfordret af sin kone til at give et foredrag om sin blomsterhobby i Knapely Women’s Institute. Opfordringen skyldes, at det da aldrig kan blive værre end et to timers foredrag om alt, man har lyst til at vide om broccoli, eller et foredrag om tæpper (både ægte og andre). Da det bliver læst op foran forsamlingen af kvinder, har det imidlertid fået en anden klang. I mellemtiden er John død af leukæmi.
Den verdensomspændende organisation Women’s Institute har som slogan ”Oplysning, sjov og venskab”, og netop det sidste har Annie brug for, da John er død. Hendes veninde, Chris, er der altid som en trofast støtte, og de øvrige veninder fra Women’s Institute hjælper også gerne med at holde hendes humør oppe.
Men de lader det ikke blive ved det. Chris får den idé at lade overskuddet fra årets kalender fra Knapely Women’s Institute gå til kræftafdelingen på det hospital, hvor John blev behandlet. De kunne i hvert fald godt bruge en ny sofa i venteværelset. Belært af erfaringen for salget af de seneste års kalendere med lokale kirker og lignende som motiv foreslår Chris imidlertid at peppe den lidt op – med en håndfuld nøgne pinupper. Og det er veninderne selv, der skal stille op til det!
Chris er nærmest berygtet for sine skøre indfald, men lidt efter lidt erkender pigerne, at dette måske er sagen, der er værd at kæmpe for. Selv uden tøj på. Men venindernes blufærdighed (for slet ikke at tale om fotografens) er ikke den eneste forhindring. Pigernes ægtemænd skal også lige overbevises – og det gælder ikke mindre for generalforsamlingen i Women’s Institute.
Men projektet bliver gennemført, tøjet kommer af, billederne kommer i kameraet, og trykpressen kører. Så mangler Chris og Annie bare at få gjort pressen opmærksom på projektet, så de kan få solgt nogle kalendere…
De skulle bare vide, at de få dage senere ikke er blot på forsiden af de engelske aviser, men også er blevet berømte i det meste af verden. Snart lokker berømmelsen med optræden i talkshows i USA og andre utrolige oplevelser. Men så er spørgsmålet, om det overhovedet var det, de ville – og om venskabet mellem den flyvske Chris og den stille Annie kan holde til det.

VIRKELIGHEDENS TAPRE KVINDER

”Calendar Girls” er baseret på den sande historie om Angela Baker, hvis mand døde af kræft, Tricia Stewart og deres veninder fra Rylstone and District Women’s Institute, som i slutningen af 1999 optrådte nøgne i deres 2000-kalender. De havde nok forventet af deres optræden, som Vorherre havde skabt dem, ville få en og anden til at spærre øjnene op, men de var slet ikke forberedt på, at de ville blive et verdensomspændende fænomen. Som i filmen var formålet at rejse penge til det lokale hospital, som havde behandlet Angelas mand for kræft, og det var Tricia, der fik ideen om, at de skulle optræde i typiske husmoderroller… men uden tøj.
Fra de lokale til de landsdækkende medier bredte historien sig som en løbeild, og kort efter som en præriebrand, for de kom på forsiden af New York Times og optrådte på de største talkshows i USA. Succesen var så stor, at kalenderen ved en opgørelse først i 2003 var solgt i et oplag på over 300.000 eksemplarer, som havde indbragt 600.000 £ til støtte for leukæmi-behandling og forskning. Og den havde gjort sine ’kalenderpiger’ til verdensstjerner.
Inden længe var de også på vej til at blive filmstjerner, da Harbour Films dukkede op med et godt tilbud.
- Tanken om en film var aldeles nervepirrende, husker Angela Baker. – Jeg syntes, det ville være hårdt for min familie og mig at se vores historie blive fortalt på det hvide lærred

Psykolog
At erkende skilsmisse 

Fra brevkassen: De har levet et ægteskab uden respekt og kærlige følelser, alligevel frustreres hun over, at han nu har fundet en anden, at dele fremtiden med ...

Læs mere
Psykolog
Svigermor vil ikke sin svigerdatter 

En læser skriver om sin frustration over, at hendes svigermor gennem 15 år, stadig ikke vil acceptere hende. "Hvad skal man stille op?" spørger hun.

Læs mere
Utilfredsstillende parforhold
Psykolog
Utilfredsstillende parforhold 

Fra brevkassen: Hun er frustreret over, at der mangler intimitet og nærhed i deres parforhold. Men når han kigger på hende og sender hende et sjældent smil, så smelter hun indvendigt.

Læs mere
Takt og tone
Takt & tone på daten 

Fra brevkassen: Når han vil betale hele restaurationsregningen, bliver den ene date fornærmet og siger, at hun godt kan betale selv. Når han foreslår at dele regningen, bliver en anden fornærmet og kalder ham ”nærig”..

Læs mere
Takt og tone
Regler for skader ved gæstebud 

Min venindes søn har smadret mit smukke spisebord og hun nægter at erstatte det...

Læs mere
Tager man medbragt mad med hjem?
Takt og tone
Tager man medbragt mad med hjem? 

Når man medbringer mad og vin til en sammenkomst, er det så taktfuldt at tage resterne med hjem?

Læs mere
Træt af sin spiseforstyrrelse
Psykolog
Træt af sin spiseforstyrrelse  

Hun skriver til brevkassen, for at få nogle råd til, hvordan hun bliver sin spiseforstyrrelse kvit.

Læs mere
Efterlyser reaktion efter brud
Psykolog
Efterlyser reaktion efter brud 

Efter et brud på et forhold, hun ellers havde kæmpet så meget for, føler hun – sært nok – ingenting …

Læs mere
Forelsker sig og mister interessen - igen og igen
Psykolog
Forelsker sig og mister interessen - igen og igen 

Hun er forvirret og trist over at føle, at hun endnu engang må gøre det forbi med en dejlig mand ...

Læs mere
Spiser man fjerkræ med fingrene?
Takt og tone
Spiser man fjerkræ med fingrene? 

Hvorledes og i hvilken rækkefølge skal bestik og glas skal ligge ved festbordet? Må man spise fjerkræ med fingrene? Tips til takt & tone ved forårets fine fester ...

Læs mere
Nye Bøger
Filmpræmiere - vind billetter

Filmpræmiere - vind billetter 

Blomsterne fra Yorkshire - de udvikler sig i trin, og hvert trin er smukkere end det foregående. Men det sidste er det smukkeste !

'Yorkshires blomster er som Yorkshires kvinder. De udvikler sig i trin, og hvert trin er smukkere end det foregående. Men det sidste er det smukkeste!
Denne smukke hyldest skyldes John, som bliver opfordret af sin kone til at give et foredrag om sin blomsterhobby i Knapely Women’s Institute. Opfordringen skyldes, at det da aldrig kan blive værre end et to timers foredrag om alt, man har lyst til at vide om broccoli, eller et foredrag om tæpper (både ægte og andre). Da det bliver læst op foran forsamlingen af kvinder, har det imidlertid fået en anden klang. I mellemtiden er John død af leukæmi.
Den verdensomspændende organisation Women’s Institute har som slogan ”Oplysning, sjov og venskab”, og netop det sidste har Annie brug for, da John er død. Hendes veninde, Chris, er der altid som en trofast støtte, og de øvrige veninder fra Women’s Institute hjælper også gerne med at holde hendes humør oppe.
Men de lader det ikke blive ved det. Chris får den idé at lade overskuddet fra årets kalender fra Knapely Women’s Institute gå til kræftafdelingen på det hospital, hvor John blev behandlet. De kunne i hvert fald godt bruge en ny sofa i venteværelset. Belært af erfaringen for salget af de seneste års kalendere med lokale kirker og lignende som motiv foreslår Chris imidlertid at peppe den lidt op – med en håndfuld nøgne pinupper. Og det er veninderne selv, der skal stille op til det!
Chris er nærmest berygtet for sine skøre indfald, men lidt efter lidt erkender pigerne, at dette måske er sagen, der er værd at kæmpe for. Selv uden tøj på. Men venindernes blufærdighed (for slet ikke at tale om fotografens) er ikke den eneste forhindring. Pigernes ægtemænd skal også lige overbevises – og det gælder ikke mindre for generalforsamlingen i Women’s Institute.
Men projektet bliver gennemført, tøjet kommer af, billederne kommer i kameraet, og trykpressen kører. Så mangler Chris og Annie bare at få gjort pressen opmærksom på projektet, så de kan få solgt nogle kalendere…
De skulle bare vide, at de få dage senere ikke er blot på forsiden af de engelske aviser, men også er blevet berømte i det meste af verden. Snart lokker berømmelsen med optræden i talkshows i USA og andre utrolige oplevelser. Men så er spørgsmålet, om det overhovedet var det, de ville – og om venskabet mellem den flyvske Chris og den stille Annie kan holde til det.

VIRKELIGHEDENS TAPRE KVINDER

”Calendar Girls” er baseret på den sande historie om Angela Baker, hvis mand døde af kræft, Tricia Stewart og deres veninder fra Rylstone and District Women’s Institute, som i slutningen af 1999 optrådte nøgne i deres 2000-kalender. De havde nok forventet af deres optræden, som Vorherre havde skabt dem, ville få en og anden til at spærre øjnene op, men de var slet ikke forberedt på, at de ville blive et verdensomspændende fænomen. Som i filmen var formålet at rejse penge til det lokale hospital, som havde behandlet Angelas mand for kræft, og det var Tricia, der fik ideen om, at de skulle optræde i typiske husmoderroller… men uden tøj.
Fra de lokale til de landsdækkende medier bredte historien sig som en løbeild, og kort efter som en præriebrand, for de kom på forsiden af New York Times og optrådte på de største talkshows i USA. Succesen var så stor, at kalenderen ved en opgørelse først i 2003 var solgt i et oplag på over 300.000 eksemplarer, som havde indbragt 600.000 £ til støtte for leukæmi-behandling og forskning. Og den havde gjort sine ’kalenderpiger’ til verdensstjerner.
Inden længe var de også på vej til at blive filmstjerner, da Harbour Films dukkede op med et godt tilbud.
- Tanken om en film var aldeles nervepirrende, husker Angela Baker. – Jeg syntes, det ville være hårdt for min familie og mig at se vores historie blive fortalt på det hvide lærred

Shopping
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
^