Kategori: Sundhed

Med trist vejr og juletravlhed, kan det være lidt af en udfordring at holde humøret oppe og trætheden stangen. Frisk luft, søvn og hvile er vigtige forudsætninger for vores mentale overskud, men også fordøjelsen spiller en helt central rolle, viser undersøgelser.

Gå julen i møde med godt humør - og uden maveproblemer 

På intet tidspunkt af året er der brug for overskud, som der er i julen. Derfor handler det, mere end noget andet, om at sørge for at være klar og i topform, så man kan klare skærmydslerne med et smil.  

Men det gode humør kan hurtigt blive ødelagt, hvis den fede julemad har ført til forstoppelse. Det er ikke kun fysisk ubehageligt, men har stor indflydelse på vores psykiske velbefindende, viser et nyt, stort studie. Her konkluderer forskerne, på baggrund af de mange undersøgelser på området, at der er en klar sammenhæng mellem forstoppelse og psykisk balance.

Mellem en halv og en hel million danskere lider jævnligt af forstoppelse, og rammer 2-3 gange hyppigere kvinder end mænd, vurderer Dansk Sygeplejeråd. Derudover stiger risikoen med alderen og betyder, at mennesker over 65 år har omkring 30-40 pct. øget risiko for at udvikle en kronisk tilstand.

At forstoppelse kan være fysisk ubehageligt, er der ingen tvivl om, men at det også har stor indflydelse på vores psykiske velbefindende, er forholdsvis ny viden. Senest er sammenhængen undersøgt i et stort videnskabeligt studie, der samler alle tidligere undersøgelser på området. På baggrund af de tidligere forskningsresultater, fastslår forskerne, at der er en sammenhæng mellem forstoppelse og psykisk balance, og en signifikant sammenhæng mellem kronisk forstoppelse og depression og angstlidelser. Med dét in mente er det om at gøre en forebyggende indsats - og måske i sær i julen, hvor vi som regel spiser for meget og bevæger os for lidt. 

Tips til forebyggelse af forstoppelse:

  • Generelt skal du have 1-1½ liter væske dagligt, men da julemaden indeholder rigelige mængder salt, så er det klogt at skylle efter med et ekstra glas vand.   
  • Et generelt råd er at spise små, hyppige måltider, fordi det stimulerer tarmbevægelserne. Men med julebordets overdådige udvalg af lækkerier, kan det være en udfordring at være tilbageholdende. Forsøg i stedet at hælde mindre op på tallerkenen og hold pauser mellem serveringerne. 
  • Ved at spise mindre portioner, tygge maden grundigt og holde små pauser, mærker du samtidig mæthedsfølelsen inden du får forspist dig.
  • Hvis det er muligt, så rejs dig og gå ud og træk lidt luft, så maden kan nå at passere.
  • Hvor forstyrrende det end må være, så undlad at udsætte toiletbesøg da det kan få afføringsrefleksen til at forsvinde, og som regel samtidigt betyde, at du først får tømningstrangen igen dagen derpå. 
  • Husk, at sidde korrekt på toilettet: Knæene skal helst holdes højere end hoften, hvilket kan kræve en taburet, at hvile fødderne på. Svaj i lænden og læn dig let forover, træk vejret dybt, pres forsigtigt med mellemgulvet - og tag dig god tid.

Er maven gået helt i stå?

  • Bevæg dig. En rask gåtur gør underværker, ligesom særlige yoga-øvelser også stimulerer og aktiverer tarmens bevægelse.
  • Tørret frugt som fx svesker, rosiner og figner er kendt for at virke afførende. Spis lidt ad gangen, så du ikke risikerer alt for meget luft i maven. 
  • Hele hørfrø virker mildt afførende. Tilføj 2-3 spsk. hele hørfrø i et glas kogende vand, evt. sammen med lidt stødt gurkemeje eller revet ingefærrod. Når drikken er kølet af, har frøene suget vand og dannet en slimet overflade, som letter madens passage gennem tarmen.
  • Fortsætter forstoppelsen, så få apotekerens eller lægens anbefalinger og vejledning omkring valg af afføringsmiddel. 

Kilde:

Association between constipation and major depression in adult Americans, Frontiers, August 2023  

Forkølelse: Er der bevis for at C-vitamin, echinacea, hvidløg og zink har en forebyggende effekt?
Spiritualitet
Husråd mod forkølelse. Virker de? 

C-vitamin, echinacea, hvidløg og zink er populære præparater, når forkølelse skal forebygges eller bekæmpes. Men virker de?

Læs mere
Forår
Årets pollensæson er i gang: Sådan forebygger du symptomer på pollenallergi  

Pollensæsonen er godt i gang, og det er som altid en stor udfordring for de godt en million danske pollenallergikere.

Vi har samlet 15 gode tips til, hvad man som pollenallergiker selv kan gøre, for at forebygge allergi-symptomerne.

Læs mere
Opskrifter & råvarer
Superfood: Hvor meget dækker 100 g spinat kroppens behov for vitaminer og mineraler? 

De små grønne spinatblade ser måske ikke ud af så meget, men de er både alsidige i madlavningen og har som alle ved, mange fine sundhedsmæssige egenskaber. Faktisk er der nogle mener, at der er så meget krudt i spinaten, at den kan betragtes som den absolut sundeste af alle grøntsager. 

Læs mere
Restituering og hvilke efter sygdom
Sundhed
Frisk nok til træning? 

Som regel går det fint med at løbetræne selvom man har lidt snue eller ondt i halsen, men har du sygdomstegn som muskel- og ledsmerter, bør du undlade decideret træning, men kan evt. nøjes med en frisk gåtur i stedet.

Læs mere
Sundhed
Lakrids har potentiale i kampen mod brystkræft 

Hvert år får omkring 4.800 danske kvinder konstateret brystkræft, og ud af dem, vil ca. én ud af tre på et tidspunkt dø som følge af sygdommen. Derfor bruges der mange ressourcer på at finde nye forebyggelses- og behandlingsmetoder.

Forskere har blandt andet kigget på, hvorvidt der i naturen…

Læs mere
Sundhed
Forskning: En positiv indstilling i alderdommen forlænger livet 

En positiv indstilling og tilgang til tilværelsen i alderdommen mindsker risikoen for aldersrelateret sygdom og forlænger livet. Det konkluderer forskere, som har undersøgt, hvordan vores tanker og forestillinger om det at blive ældre påvirker levealderen.

Læs mere
Sundhed
Periodisk faste: Er 16:8-timers faste en sund og effektiv slankekur?  

I de senere år har kostmetoden 'intermittent fasting', eller 'periodisk faste' på dansk, høstet enorm opmærksomhed i den vestlige verden, og som følge af det, har kostforskere haft travlt med at undersøge de tilsyneladende mange fordele ved denne form for periodisk faste. Vi har samlet fakta om den…

Læs mere
Sundhed
E. coli: Symptomer og smittekilder 

Escherichia coli, eller E. coli, er en bakterie, der normalt findes i tarmen hos både mennesker og dyr. Mens mange typer bakterier er ufarlige, er der nogle, der kan forårsage alvorlige mave-tarm infektioner - især når kommer fra forurenet fødevarer.

Læs mere
Sundhed
Sådan mindsker du risikoen for parfumeallergi 

Har du oplevet pludselig at få udslet af den creme, deodorant eller parfume du ellers har brugt i årevis?

Parfume er én af de hyppigste årsager til kontakteksem, og rammer især mennesker med sart hud. Men alle kan udvikle parfumeallergi, også dem, der gennem mange år har brugt parfume uden…

Læs mere
Sundhed
8 trick der hjælper dig huske 

I en travl hverdag kan det indimellem være svært at huske det hele. Kalendere og post-it noter er uundværlige, men videnskabelige studier har også fundet en stribe metoder, der kan skærpe hukommelsen og måske hjælpe dig med at huske tingene bedre.

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^