Hvad gør du, hvis flyet til Paris er forsinket? Hvor længe har butikkerne åbent i Rom? Hvad gør du, hvis du bliver syg i Amsterdam? Forbruger Europa offentliggør i dag en rejseguide til de europæiske lande.
Når du besøger et andet EU-land, er du nødt til at følge de regler og den praksis, der gælder i det pågældende land. Der gælder ofte andre regler end i Danmark, men det kan være svært på forhånd at vide, hvad der gælder.
For at gøre det nemmere at være forbruger på rejse i EU har Forbruger Europa netværket udarbejdet landespecifik information om gældende praksis inden for otte typiske områder:
● Ankomst og ophold (import, eksport, told, moms, taxa, og shopping herunder betalingsmåder, åbningstider og udsalg)
● Biler (trafikregler, brændstof, leje, ulykker og forsikringer)
● Ferieboliger (lejekontrakter, depositum, mangler ved ferieboligen)
● Fly (overbooking, aflysning og forsinkelse af fly samt beskadiget, forsinket eller bortkommet bagage)
● Færger (brug af færger, leje af sejlbåde, sejlerkørekort)
● Hoteller (reservering, annullering, overbooking, mangler ved det lejede, tyveri)
● Sundhed (Generelt om det nationale sundhedsvæsen, formaliteter forud for rejsen, refusion af udgifter)
● Tog (køb og stempling af billetter samt rettigheder ved forsinkelse og aflysning)
På nuværende tidspunkt er der oplysninger fra 11 lande, og i løbet af 2007 og 2008 kommer der flere guider til.
Informationen er udarbejdet af de nationale Forbruger Europa centre og er på engelsk.
Rejseguiden findes på
Kategori: Rejser
