Det er ikke længe siden, at huskokken blev alt andet end populær, hvis der blev serveret retter med blomkål ved middagsbordet. Nu er skuden imidlertid vendt, og tendensen er klar: blomkål er blevet trendy.
”Forbrugerne er blevet bevidste om blomkålens eksistens, og vi oplever en stigende interesse for blomkålen,” fortæller marketingkoordinator Pernille Bech fra Gartneribrugets Afsætningsudvalg.
Det traditionelle hitter
Ifølge diætist og ernæringsekspert Susanne Hjøllund er det ikke tilfældigt, at blomkål boomer netop nu. De gammeldags dyder og mormors traditionelle mad er nemlig oppe i tiden, og det betyder et comeback til de traditionelle grøntsager som for eksempel blomkål.
”De nye madtrends handler om at søge tilbage til rødderne og det solide, nordiske køkken med fokus på egnsretterne. Forbrugerne vil have det autentiske i form af jordens egne råvarer præcis som dengang, da alle var selvforsynende og brugte det, man selv dyrkede,” forklarer Susanne Hjøllund.
De unge er vilde med blomkål
Selvom klassiske retter som blomkålsgratin og blomkålsuppe har eksisteret i årtier, har de længe været glemt. Nu begynder særligt de unge at vise interesse for den gammeldags mad, og det har givet blomkålsretterne et comeback.
Fokus på sundheden
En af årsagerne til blomkålens renæssance er også en øget fokus på kost og sundhed. Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne er langt mere oplyst og sundhedsbevidste i forhold til tidligere.
”Interessen for sundhed har aldrig været større. Det tyder på, at kampagnerne er begyndt at virke, og at eksperternes moral om også at spise for eksempel blomkål, er slået igennem hos forbrugerne,” siger Pernille Beck.
Blomkål er en energiholdig grøntsag, som er rig på C-vitamin og har et relativt højt indhold af kostfibre.
Blomkål har sæson fra juni til oktober.