Nye plejende vinterfavoritter
Dameur Bering Classic
Stribet sengetøj
Spisebordsstole til Sverige
Kategori: Yoga
4 yogaøvelser der afhjælper forstoppelse
Redaktionen

Forstoppelse er gene, og for rigtig mange mennesker udvikler det sig til en nærmest kronisk tilstand og kilde til stort ubehag i hverdagen. På landets apoteker langer man hvert år afføringsmidler for mere end 100 millioner kroner over disken, og da afføringsmidler i håndkøb er relativt billige, vidner det store salg om at rigtig mange danskere har problemer med fordøjelsen.

Håndkøbspræparater som fx hørfrø, loppefrø, laktulose og magnesia, kan være en hjælp, ligesom kosttilskud i form af blandt andet aloëvera og rabarberrod, kan stimulere tarmbevægelsen og fremme fordøjelsen. Flere fibre i kosten og øget indtag af væske kan ligeledes bidrage til en bedre tarmfunktion, ligesom daglig motion er en vigtig del af forebyggelsen.
Mens de fleste former for motion stimulerer tarmfunktionen, så viser undersøgelser at udvalgte yogaøvelser kan have en særlig gavnlig effekt. Det gælder også for mennesker med mave-tarm lidelser, som fx irritabel tarmsyndrom (oftest benævnt IBS - Irritable Bowel Syndrome).
Det er især øvelser som ’Ardha Matsyendrasana’/’Siddende twist’, ’Anjaneyasana’/’Stående halvmåne tvist, 'Apanasana' – Knæ til bryst-stilling og 'Dhanurasana' - Buen, der udmærker sig ved at stimulere tarmmuskulaturen og sæt gang i fordøjelsen.

Obs!

 

Yoga er generelt en nænsom form for motion, men forudsætter, at man går langsomt til værks og lytter til kroppens signaler. Man må gerne kunne mærke behagelige stræk i kroppen, men øvelserne må ikke medføre smerte. Døjer man med smerter eller gigt i ryg, knæ eller hofte bør man under ingen omstændigheder udføre yogaøvelser uden først at have konsulteret reumatolog eller fysioterapeut.

Kilde: Vijaya Kavuri, Nagarathna Raghuram, Ariel Malamud, Senthamil R. Selvan. Irritable Bowel Syndrome: Yoga as Remedial Therapy

Yoga
'Hunden' - Adho Mukha Svanasana

Måske en af yogaens mest ikoniske stillinger, der øger blodcirkulationen, strækker og styrker hele kroppen fra nakke, ned gennem ryg, lænd, baller, hasemuskler, læg og akilles samt arme.

Læs mere
Yoga
Savasana - Ro og fokus

Målet med øvelsen er at få ro i kroppen ved at fokusere på vejrtrækning og mærke kroppen. Øvelsen bruges ofte som afslappende afslutning på yogaprogrammer, men kan også bruges indledningsvist i et yogaprogram til at skærpe koncentration og fokus.

Læs mere
Yoga
'Katten' - Bitilasana og Marjaryasana

'Katten' kombinerer øvelserne Bitilasana og Marjaryasana, som øger smidigheden i ryggen, og især i lænd og øvre ryg og nakke.

Læs mere
Spiritualitet
Mindfulness øger livskvaliteten hos syge

Meditationsformen ‘mindfulness’ kan være et redskab til at bedre livskvaliteten hos mennesker med såkaldte funktionelle lidelser. Det viser undersøgelser fra Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser under Aarhus Universitetshospital.

Læs mere
Spiritualitet
Meditation til større lykkefølelse

Går du hele tiden og småstresser? Er det svært at finde følelsen af tilfredshed og lykke? Alt for mange af os går og stresser. Vi stresser over ting, som vi ikke synes vi får nået i hverdagen, og mange af os bruger tid og kræfter på at ærgre os over ting, der burde være anderledes. Og midt i al...

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Shopping Nyheder
Dameur Bering Classic

Dameur Bering Classic

Bambus t-shirt i sort, hvid eller grå

Bambus t-shirt i sort, hvid eller grå

Kuglevase fra Cooee Design

Kuglevase fra Cooee Design

Stribet sengetøj

Stribet sengetøj

Nye Bøger
^